Segíti a Tejútrendszer megismerését

Egy közelben lévő törpegalaxist fedeztek fel a csillagászok

A felfedezés ugyan nem áttörő jellegű, de segíti a Tejútrendszer katalogizálásának és megismerésének folyamatát.

2016.04.20 00:30MTI

Egy négyszázezer fényévre, vagyis csillagászati léptékkel a közelben lévő törpegalaxist fedeztek fel a csillagászok.

A Cambridge-i Egyetem csillagászai az Európai Déli Obszervatórium (ESO) Chilében lévő VLT Survey Telescope - VLT Felmérő Teleszkóp (VST) távcsövével végzett felmérés adatainak elemzésével fedezték fel a törpegalaxist.

Kiss László csillagász az M1 aktuális csatorna kedd reggeli műsorában elmondta, hogy a felfedezés ugyan nem áttörő jellegű, de segíti a Tejútrendszer katalogizálásának és megismerésének folyamatát.

Mint hozzátette, a Crater 2 jelzésű, vagyis a Crater (Serleg) csillagképben másodikként beazonosított törpegalaxis a Ferdinánd Magellán portugál felfedező által az 1520-as évek elején megkezdett felfedezéssorozat - Magellán-felhők - legújabb állomása.

A Tejútrendszerről úgy vélik, hogy kisebb galaktikus építőkockák összeolvadásával jött létre 10-12 milliárd évvel ezelőtt. Ezeknek az építőkockáknak a mai maradványai a törpegalaxisok, amelyeket nehéz észrevenni, mivel gyakorlatilag a Tejútrendszerünkhöz viszonylag közeli laza csillagfelhőkről van szó - magyarázta a szakember.

Kiss László szerint a csillagászoknak észre kell venniük azokat a csillagokat, amelyek azonos színűek, fényességűek és összetételűek. A kutató elmondta, ez nem egyszerű feladat, de megtehető, elsősorban a manapság működő digitális égboltfelméréseknek köszönhetően, amelyek során nagy távcsövekkel akár sok százmillió csillagról készülnek homogén mérések.

A Crater 2 a 49. ismert törpegalaxis-kísérője a Tejútrendszernek. A szakember szerint a törpegalaxisok egy része még be fog csapódni a Tejútrendszerbe, ez azonban több milliárd év múlva fog bekövetkezni.