NASA

Sikeresen útnak indult az űrállomásra a Cygnus

Kedden, helyi idő szerint késő este egy kereskedelmi Cygnus teherűrhajó indult a Nemzetközi Űrállomásra rekordmennyiségű NASA-kísérlettel és felszereléssel.

2016.03.23 12:28ma.hu

Launch of Orbital ATK's Cygnus Spacecraft

And liftoff! Orbital ATK's Cygnus spacecraft launched at 11:05 p.m. EDT Tuesday with 3.5 tons of experiments, equipment and supplies destined for the crew of the International Space Station. See what's flying: http://nasa.tumblr.com/post/141432956894/cygnus-cargo-craft-whats-onboard

Közzétette: NASA - National Aeronautics and Space Administration - 2016. március 22.

Az Orbital ATK fejlesztette Cygnust egy Atlas V rakétán bocsátották fel a Cape Canaveral-i légierőbázisról, magyar idő szerint szerdán, hajnali négy óra körül a Nemzetközi Űrállomásra (ISS). Napelemtábláit két órával a kilövés után kibontotta, ezáltal az ütemterv szerint halad a szombatra tervezett dokkoláshoz - írja a hirado.hu.

Ez az ATK korszerűsített Cygnus kapszulájának második missziója a United Launch Alliance Atlas rakétáján. A teherhajó ráadásul több rakományt szállít – 3,5 tonnát meghaladó tömegűt -, mint a vállalat rekorddöntő missziója decemberben.

A Cygnust telepakolták tudományos felszereléssel, ebben közel 3400 kilogrammnyi létfontosságú ellátmány, hardver és kutatóeszköz kapott helyet a legénységnek. Emellett olyasmit is felvisz, ami nem marad a komplexumon, beleértve egy nagy léptékű tűzkísérletet, és egy öt mikroszatellitből álló felhőt, amelyet májusi leválása után helyeznek ki.

Az Orbital ezt a Cygnust S.S. Rick Husband névre keresztelte a NASA ama asztronautája és űrsikló-parancsnoka tiszteletére, aki 2003. február 1-jén a Columbia katasztrófája során veszítette életét.

A Cygnus pont abban a pillanatban hagyta maga mögött a felszínt, amikor az űrállomás felette haladt el. Miután levált a hordozórakétáról, pályára állt, a következő három napban fokozatosan magasabb pályára manőverezik majd. Szombat reggel pedig Tim Kopra, az űrállomás jelenlegi parancsnoka befogja a Canadarm-2 robotkarral, ebben Tim Peake lesz segítségére.

A NASA közleménye szerint a felszállított tudományos felszerelés biológiai, biotechnológiai, fizikai, és földtudományi vizsgálatokat segít majd. A Saffire-I például új módot kínál az elharapózó tűz tanulmányozására űrhajón. A Meteorral elvégezhetik a Föld atmoszférájába belépő ilyen űrvándorok első, űr alapú megfigyelését. A Strata-I válaszokat kínálhat azzal kapcsolatban, hogyan viselkedik és mozog a regolit mikrogravitációban, mennyire könnyű vagy éppen nehéz űrhajót dokkoltatni regolitban, illetve, hogy milyen reakcióra lép az űrhajók, szkafanderek anyagaival.

A Gecko Gripper-tanulmány a gekkók inspirálta, ragadós felületű készüléket tesztel, amely az űr zord környezetében is képes lehet a felületekhez tapadni. A kaliforniai Made in Space vállalat fejlesztett 3D-s nyomtatóval pedig új eszközöket állíthatnak maguknak elő az űrhajósok.

Ez a Cygnus ötödik tehermissziója a vállalat által a NASA-val kötött, 2,6 milliárd dolláros szerződésben vállalt tízből. Tavaly decemberi sikeres küldetése végett vetett egy sor kudarcnak: saját fejlesztésű Antares rakétájuk 2014 októberében felbocsátás közben felrobbant. Ezt követte egy orosz Progressz kudarca 2015 áprilisában, majd tavaly júniusban a SpaceX Falcon-9 rakétája is felrobbant néhány perccel a kilövés után.

NASA

És míg emiatt az utóbbi időben nem sok űrhajó látogatott fel, most annál forgalmasabb időszak következik. A következő héten leválik az ISS-ről egy Progressz teherszállító, majd néhány nappal később érkezik váltótársa, aztán néhány újabb hét elteltével izgalmas randevúra kerül sor: ha minden jól megy, először lesz egyidejűleg az űrállomás része egy Cygnus és egy Dragon kapszula.

A NASA januárban jelentette be, hogy az Orbital ATK-t, a SpaceX-et és a Sierra Nevada Corp.-ot választotta ki új teherszállítóinak a 2019-2024-es időszakra az űrállomásra.