Okos robotpilóta-algoritmus

Könnyebb repülőgépszárnyak kifejlesztésén dolgoznak az MTA SZTAKI vezetésével

Mivel így könnyebbek lennének a szárnyak, az előzetes számítások szerint hozzávetőlegesen 7 százalékkal alacsonyabb üzemanyag-fogyasztást lehetne elérni.

2015.06.16 15:29MTI

A mostani passzív és nehéz merevítés helyett aktív módszerrel kívánják csillapítani a repülőgépszárnyaknál fellépő rezonanciahatásokat a Magyar Tudományos Akadémia Számítástechnikai és Automatizálási Kutatóintézete (MTA SZTAKI) vezette uniós projekt keretében - mondta a kutatóintézet tudományos főmunkatársa az M1 aktuális csatorna keddi műsorában.

Vanek Bálintot azzal kapcsolatban kérdezték, hogy június elsején elindult a kutatóintézet vezette tíztagú, nemzetközi konzorcium három és fél évig tartó kutatássorozata, amelynek célja, hogy a repülés gazdaságosabbá tétele révén hozzájáruljon az utasszállító repülőgépek következő generációjának megalkotásához.

Elmondta: a kutatás lényege, hogy a nagy sebességű repülés közben a repülőgép szárnyainál fellépő rezonanciahatásokat a jelenlegi módszer, vagyis a passzív és nehéz merevítés helyett a jövőben aktív szabályozási módszerekkel csillapítsák. Egy "okos robotpilóta-algoritmusról" van szó, amely a szárnyfelületek mozgatásával küszöböli ki a rezonanciát.

Mivel így könnyebbek lennének a szárnyak, az előzetes számítások szerint hozzávetőlegesen 7 százalékkal alacsonyabb üzemanyag-fogyasztást vagy mintegy 20 százalékos hasznosterhelés-növekedést lehet elérni egy jelenlegi repülőgéphez képest - hangsúlyozta Vanek Bálint.

A 6,7 millió eurós uniós pályázati projekt célja, hogy egy már meglévő repülőgéptípus is kaphasson újfajta szárnyakat, hiszen azok alkalmazásához nem kell újratervezni az egész repülőgépet - tette hozzá.

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.