Egyetlen élő sejten belül is működhet

Megalkották a világ legkisebb és legpontosabb kvantumhőmérőjét

A világ legkisebb és legpontosabb kvantumhőmérőjét alkották meg brit és spanyol kutatók, a parányi alkalmatosság akár egyetlen élő sejten belül is képes regisztrálni a minimális hőingadozásokat.

2015.06.08 14:39MTI

A Nottinghami Egyetem és a Barcelonai Autonóm Egyetem tudósai eredményeiket a Physical Review Letters című folyóirat legújabb számában ismertetik.

A rendkívül érzékeny hőmérőt mindössze maroknyi atomból készítették a kutatók. Az eszköz jelentős előrelépést biztosít a biológiai, fizikai és kémiai kutatások terén, ahogy új lehetőségeket kínál számos betegség kórismézésében és kezelésében is - olvasható az eScience News hírportálon.

"A termodinamika eszköztárát ötvöztük a kvantumrendszerekben végzett mérések metodikájával" - magyarázta Gerardo Adesso, a Nottinghami Egyetem kutatója, a tanulmány első szerzője.

A projekt keretében a kutatók demonstrálták azt is, a pontosság terén tett némi engedmény árán biztosítható, hogy az eszköz a hőingadozások széles spektrumában megőrizze az érzékenységét. A tudósok azt is vizsgálták, mekkora lehet a hőmérő maximális pontossága valós kísérleti körülmények között, amikor igen rövid idő állhat rendelkezésre a mérések elvégzésére.