SCV good to go sir!

Mi köze a tengeralattjáróknak a harci drónokhoz?

Semmi - legalábbis MÉG semmi. De hamarosan a támadó repülő eszközök ugyanazt a taktikát alkalmazhatják, amit anno a német tengeralattjárók a világháborúban.

2015.01.25 13:00Szilágyi Szabolcs - ma.hu
Forrás: DARPA

A (harci) drónok akkor a leghatékonyabbak, állítja a RAND nevű vállalat által készített tanulmány, ha falkában támadnak. Jelenleg azonban a repülő szerkezetek működtetése meglehetősen munkaigényes, hiszen minden egyes példányt irányítók és megfigyelők csoportja felügyel. De már nem sokáig, legalábbis a DARPA szerint (tudják, nekik köszönhetjük az internetet is); a fejlett védelmi kutatásokért felelős amerikai ügynökség egyszerre akarja megoldani mindkét kihívást. A jövőben tehát több drón lesz az égen, amiket a maihoz képest kevesebb ember irányít.

Azt hihetnénk, hogy a drónok nagyfokú önállóságra képesek, de ez nincsen így. Egyrészt etikai okokból, nem hozhat döntést élő emberek sorsáról egy gép, másrészt pedig egyszerűen még nem tartanak a fejlődés azon fokán, ahol például a pusztítással nem járó feladatokat teljes mértékben automatizálni lehetne. Ez pedig igencsak leterheli a "drónpilótákat", a kis gépek távoli irányítóit, elég csak az olyan küldetésekre gondolni, mint egy adott terület 24 órás légi megfigyelése. Ha magasabb szintű autonómiával rendelkeznének, akkor nem direkt kellene őket vezérelni, hanem csupán akkor jelentkeznének be a központba, ha változás állt be a célpont körül.

Együttműködő autonómiának (collaborative autonomy) nevezte el ezt a szituációt a DARPA, melynek során a drónok kvázi farkasfalka módjára összedolgozva végzik feladatukat, egyetlen emberi parancsnok irányítása alatt. A repülő egységek megfigyelik az adott helyzetet, majd javaslatokat küldenek vissza az őket vezérlő személy számára, további tevékenységüket pedig ezeknek a javaslatoknak a jóváhagyása/elutasítása szabja meg.

És hogy ne maradjunk egy jó számítógépes játékos hasonlat nélkül a végére; a drónok irányítása a jövőben egyre inkább távolodik a szimulátoroktól és inkább a valós idejű stratégiák (RTS) irányába mutat. Ahelyett, hogy olyan tényezőkre kellene koncentrálnia a farkasfalka irányítójának, mint a magasság vagy az üzemanyag, inkább az irányítás kerül fókuszba. Kevesebb Star Wars: X-Wing és több Starcraft, ha úgy tetszik.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.