Szonárképek a City of Rio de Janeiro-ról

Így néz ki egy 113 éve elsüllyedt hajó

Modern eszközökkel, a hullámsírból való kivétel nélkül készülhetett felvétel arról a hajóról, mely a huszadik század hajnalán süllyedt el, rengeteg életet ragadva magával.

2014.12.17 09:00Szilágyi Szabolcs - ma.hu
Forrás: Coda Octopus/NOAA

Ha az Egyesült Államok délnyugati részére keveredik, és van szerencséje látni a Golden Gate hidat, gondoljon arra, hány hajóroncsnak ad otthont a végtelennek tűnő víz. Többek között az SS City of Rio de Janeiro nevűnek, mely 1901. február 22-ének reggelén süllyedt el a San Francisco öbölben. Csak 82-en élték túl a katasztrófát a 210 utasból - többségük japán és kínai bevándorló volt, akik a fedélzet alatt aludtak, amikor a nagy ködben a vízi jármű nekiütközött egy sziklának. Mindössze 10 percig tartott, amíg a hajó eltűnt a hullámsírban.

"Napjainkban a roncs darabokra törve, sárral borítva fekszik az öböl fenekén. Tovább nehezíti kutatását, hogy a fő hajózási útvonalak egyikén található, veszélyes vizeken" - nyilatkozta James Delgado, a NOAA (Nemzeti Éghajlati Adatközpont) tengeri szent helyekért felelős részlegének igazgatója.

Érdekesség, hogy a roncs helyét csak nemrég fedezték fel újra annak a NOAA által támogatott, két éves projektnek köszönhetően, mely az övezet főbb hajóroncsainak felmérését célozza. Várhatóan 2-300 hajótetem pontos pozíciójával gazdagodnak majd a tengeri térképek, melyek közül eddig kilencre bukkantak rá.

És hogy hogyan lehet ráakadni egy sárral betemetett, évtizedek óta a tenger fenekén nyugvó roncsra? Nos, (nem is annyira) modern technikával: szonár segítségével vizsgálják a mélyben fekvő régiót. A kibocsátott hanghullámok másként verődnek vissza a fémről, mint a saras, iszapos tengerfenékről, ennek ismeretében pedig meg lehet határozni, hogy hol fekszenek a hajók.

Három, hullámsírban nyugvó hajó környékének térképe (forrás: NOAA)

City of Rio
A gőzhajó a Csendes-óceánt járta, embereket és csomagokat egyaránt szállított San Francisco, Honolulu, Hawaii, az akkor brit területnek számító Hong Kong és a japán Jokohama között. Miután elsüllyedt, az a szóbeszéd járta, hogy értékes ezüstszállítmány volt rajta, de Delgado szerint a hajó által szállított fém valójában ón (volt).

Bármi is legyen a rakterében, a száznál is több halálos áldozatot követelő szerencsétlenség nyomán a hajó a "Golden Gate Titanic-ja" elnevezést kapta a történészektől. Természetesen az utókor történészeire gondolunk, mivel 1901-ben, a tragédia bekövetkeztekor még építési sorban sem volt a későbbi jéghegy-aspiráns.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.