A legfényesebbek furcsa titka

A világ legnagyobb természeti alakzata

Tippeljen, mekkora méreteket ölt a világ legnagyobb természeti alakzata. Kilométerekben gondolkodott? Téved, hatalmasat téved!

2014.11.24 13:00Szilágyi Szabolcs - ma.hu
Forrás: ESO/L

Fényévek milliárdjai választják el egymástól a kvazárokat, mégis, titokzatos módon rendszerbe illő formába rendeződtek el. Közel 100 kvazár vizsgálatával jutottak erre a felfedezésre csillagászok, felfedve, hogy az ultrafényes, messzi galaxisok közepében "ülő" fekete lyukak forgási tengelye egymás felé mutat. Ezzel az univerzum legnagyobb ismert, természeti jellegű struktúráját alkotják.

A chilei Very Large Telescope segítségével a belga Damien Hutsemékers 93 kvazárt tanulmányozott. A Liège-i Egyetem kutatója rájött, hogy a mintegy 9 milliárd évvel ezelőtti állapotot mutató látvány nem csak megkapó, de rendszer is van benne. A kvazárok forgástengelyei meghatározott(nak tűnő) irányba mutatnak, ezzel fényév-milliárdos hálózatot alkotnak. Igaz, a tengelyek közvetlenül nem látszódnak, de az egyes kvazárokból érkező fény polarizációjának megmérése segített ennek meghatározásában.

A fenti képen is látható, hogy a kvazárok forgástengelye a nekik otthont adó nagyméretű struktúrákkal párhuzamos irányt vesz fel. Vagyis, ha egy kvazár egy hosszú anyagszálban helyezkedik el, akkor központi fekete lyukának forgástengelye szálirányú. Egy ilyen struktúra véletlenszerű kialakulásának esélye a becslések szerint egyébként nagyjából 1 százalékos.

És hogy miért jelentős ez a felfedezés? A kvazárok és az őt körülvevő struktúrák tájolása közötti korreláció fontos adat az univerzum fejlődési modelljének tökéletesítéséhez, vagyis általa többet tudhatunk meg arról, miért lett olyan a világegyetem, amilyen.