Ha ezt Ryan közlegény látná

Mi a baj egy partraszállással?

A magyarok fiatalabb rétege abban a szerencsés helyzetben van, hogy nemhogy háborút nem látott, de katonaságot sem, belülről. Így honnan is tudhatná, mi a gond egy partraszállással? Például onnan, hogy kattint.

2014.11.12 15:00Szilágyi Szabolcs - ma.hu

Amennyiben egy elfoglalandó területet jól körülhatárolva víz választja el az utánpótlást és a haderőt állomásoztató régiótól, akkor tulajdonképpen két alternatíva marad: az ejtőernyős behatolás és a partraszállás. Előbbivel azonban lehetetlenség akkora haderőt átjuttatni, amekkora egy több százezer főből álló hadsereggel általánosan és hatékonyan vehetné fel a harcot. Vagyis muszáj hídfőállást létesíteni, és ha csak nem képesek a deszantosok elfoglalni egy ellenséges kikötőt, akkor ehhez partraszállásra van szükség.

Az emberiség 20. századi történelmében számos ilyen harci cselekményre került sor. Amint azt a Ryan közlegény megmentése (Saving Private Ryan) című filmben is megtekinthető, sok akadályon kell átjutni ahhoz, hogy sikeresnek legyen mondható az akció. Például le kell győzni a természet és a védők által emelt akadályokat. Nem meglepő módon az első vonalba haderőt és hadianyagot szállító eszközök a mögöttünk álló száz évben jelentős fejlődésen mentek át, ezeknek a kihívásoknak a hatására.

Napjainkban az Egyesült Államok haditengerészete egy egészen általánosan használható eszközt (Landing Craft Air Cushion (LCAC) használ erre, melynek azonban van egy komoly hátránya: igazán hatékonyan csak a katonák és felszerelésük partra rakására alkalmas. Nagyobb teher (például páncélos egységek, tüzérségi eszközök stb.) elszállításával nem birkózik meg, ahogyan a parton levő nagyobb tereptárgyakon sem tudja átrágni magát.

2008 óta dolgozik az amerikai haditengerészet kutatórészlege (ONR) egy olyan járművön, mely egészen újfajta partraszálló eszközzel látná el a sereget. A hajótervezésben járatos Navatek céggel karöltve nemrég elő is álltak az UHAC-kal (Ultra Heavy-Lift Amphibious Connector), mely két tekintetben is egyedinek mondható. Egyrészt igen masszív felépítéssel bír, akár három Abrams tankot is partra képes tenni egy partraszállással (az LCAC pusztán egy ilyen páncélost tudott partra szállítani, komoly megkötések mellett). Másrészt nagyon könnyű.

De hogyan lehet "pehelysúlyú" egy ilyen jármű? Úgy, hogy a futófelületét adó részei könnyű, de ellenálló habból készültek, melyet levegővel töltöttek fel. Ezzel a jármű talajra gyakorolt nyomása egységnyi területen kisebb, mint amit egy felnőtt ember lába fejt ki. "Ahol a mocsárban már elsüllyedne az ember, az UHAC továbbra is felszínen haladna tovább" - állította Frank Leban, az ONR helyettes programmenedzsere.

A UHAC megbirkózik meredek emelkedőkkel, át tud jutni három és fél méteres védőgátakon, és gyakorlatilag bármilyen terepen - sár, homok, jég - meg tud fordulni. Az első, 1:2 arányú méretben megépített prototípus alá is támasztja ezt az állítást. Ha pedig elkészül a teljes méretű jármű, akkor azt a hadsereg és a katasztrófamentés egyaránt használhatja majd, állítja az ONR.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.