Szörnyek az űrben

Halott csillag, a Nap energiájának 10 milliószorosával

A valaha mért legfényesebb pulzárra akadtak rá, amely, annak ellenére, hogy egyszer már felrobbant, még mindi irgalmatlan mennyiségű energiával rendelkezik.

2014.10.10 13:00Szilágyi Szabolcs - ma.hu
Forrás: NASA

A pulzár gyorsan forgó neutroncsillag, mely erős mágneses térrel rendelkezik. Főleg szupernóva robbanások után jön létre, de olyan fehér törpe csillagokból is kialakulhat, amelyek elég sok anyagot gyűjtenek össze környezetükből, hogy bekövetkezzen a gravitációs összeomlás.

A pulzálás olyan neutroncsillagoknál lép fel, amelyeknél a mágneses tengely nem esik egybe a forgási tengellyel. Ahogy a környezetükből (gyakran egy ritkább légkörű kísérő csillagról) befogott anyag a mágneses pólusoknál zuhan a csillag felé, röntgensugarak formájában nagy mennyiségű energia szabadul fel egy kúp alakú térrészben. A mágneses pólusokról érkező röntgensugarak a tengelyforgás miatt egy távoli megfigyelő számára periodikus pulzálásként látszanak. (forrás: Wikipedia)

Nos, a pulzárok között egy igen egyedi tulajdonsággal bírót fedezett fel nemrég a NASA Nuclear Spectroscopic Telescope Array rendszere (Nukleáris spektroszkóp-távcső rács, NuSTAR). A 12 millió fényévnyire levő Messier 82 (M82) galaxisban akadtak rá arra a példányra (M82 X-2), ami egy fekete lyuk energiájával rendelkezik, csak éppen a tömege nincs meg ahhoz, hogy sötét véget érhessen életútja. Ez a meglepő felfedezés hozzásegíthet bennünket az ultrafényes röntgensugárzást kibocsátó (ultraluminous X-ray, ULX) égitestek jobb megértéséhez. Az elmúlt napokig ugyanis abban a hitben éltek a csillagászok, hogy az ULX-ek mind fekete lyukak.

De miért is lehet hasznos mindez? Az M82-ben forgó ULX révén könnyebben megérthetjük a fekete lyukak kialakulásának mikéntjét, hogy milyen módon képesek gyorsan olyan nagy tömegűre nőni. Ez pedig vélhetően a galaxisok és az univerzum struktúrájának jobb megértését is magával hozhatja. Az mindenesetre egyre biztosabbnak tűnik, hogy a most felfedezett pulzár lehet a hiányzó kapocs a napnyi méretű fekete lyukak és az olyan szupermasszív példányok között, melyek a galaxisok középpontjaiban "üldögélnek".

Az M82 X-2 1,37 másodpercenként bocsát ki magából egy impulzust, ami elképesztően gyors forgási időnek felel meg. Emellett a NASA csillagászai megmérték energiáját is, ami nagyjából 10 millió napnyi energiának felel meg. Ez több mint tízszer nagyobb az eddig mért legerősebb ULX-nél.

Na de hogyan képes ez az egyébként apró méretű, kvázi halott csillag ilyen erősen sugározni? Erre egyelőre még nincsen válasza a kutatóknak, csak elképzelésük van arról, hogy a körülötte levő csillagokból lakmározhat az M82 X-2. Ám ez a teória még mindig csak magát a jelenségét magyarázza, annak mértékét nem. További megfigyelésekre van tehát szükség a NuSTAR-tól.

NuSTAR