Akár a víz fele is "kívülről" jöhetett

Régebbi a víz, mint a Nap

De honnan származhat bolygónk vízkészlete, ha öregebb központi csillagunknál?

2014.09.26 19:00Szilágyi Szabolcs - ma.hu
Forrás: Bill Saxton, NSF/AUI/NRAO

Elképzelhetetlen a földi élet víz nélkül, így annak származása régóta mozgatja a kutatók fantáziáját. Az egészen mostanáig általánosan elfogadott vélekedés szerint naprendszerünkben a víz kémiai úton jött létre, a Nap "megszületését" követően. Ez azonban azt is sugallja, hogy a dihidrogén-oxid csak bizonyos csillagok körül, bizonyos feltételek fennállása esetén keletkezik.

Egy új tanulmány azonban messzebb merészkedett; azt állítja, hogy a földi víz legalább egy része öregebb, mint a Nap. Vagyis a csillagközi űrből származik. Amellett, hogy ez elgondolkodtatja az embert a következő pohár víz legurítása közben, komolyabb következményekkel is jár. Ha a víz szélesebb körben áll rendelkezésre az univerzumban, akkor talán az élet sem olyan ritka kincs, mint ahogy gondoljuk.

"Ha a korai naprendszerben jelenlevő víz jelentős részben a csillagközi térből érkezett jég formájában, akkor valószínű, hogy hasonló jégdarabok, és a bennük levő prebiotikus szerves anyagok, a legtöbb, csillagok körül formálódó protoplanetáris korongban jelen vannak" - foglalta össze Conel Alexander, a fent említett kutatás szerzője. De mi alapján jutott erre a következtetésre a kutató és csapata?

Nos, figyelembe vették a hidrogén és a deutérium előfordulásának relatív gyakoriságát. Utóbbi a hidrogén "nehezebb testvére"; míg a hidrogén atommagjában csak egy proton van, addig a deutérium tartalmaz egy "extra" neutront is. Ráadásul deutérium nem áll elő "csak úgy"; a csillagközi térben a jégbefagyott víz a nagyon alacsony hőmérsékletnek és az ionizáló sugárzásnak köszönhetően sokat tartalmazhat belőle. A földi vízben is találunk némi deutériumot, de csak igen alacsony koncentrációban - a "csillagközi vízhez" képest csak harmincadannyit.

Ennek a deutériumnak nem ismerték a forrását pontosan eddig a kutatók, illetve úgy vélték, hogy az a naprendszeren belül keletkezett. Matematikai modellek azonban rávilágítottak, hogy a fiatal Nap és protopalentáris korongjának idejében egyszerűen nem voltak megfelelőek a hőmérsékleti és sugárzási viszonyok ahhoz, hogy létrehozzák a hidrogén/deutérium kimutatott arányát. Ebből következően a kutatók szerint a földi víz 7-50 százalékának a naprendszeren kívülről kellett érkeznie.

És mivel a többi naprendszer is nagyjából a miénkhez hasonló körülmények között formálódott, a tanulmány szerint a földi víz nem annyira egyedi jelenség. Ebből következően pedig a vízre szomjazó élet gyakoribb lehet az exobolygókon, mint ahogyan azt ma gondoljuk.

Persze utóbbit már szemmel látható bizonyítékokkal alátámasztani nem lehet...