Elemezték a Parkinson-kór genetikai okait

Hat új gént találtak

Azonosították azokat a génvariánsokat, amelyek növelik a Parkinson-kór kialakulásának esélyét, a 24 között hat olyat találtak, amelyet korábban még nem ismertek.

2014.07.29 05:30MTI

Hat új gént találtak amerikai tudósok, amikor a Parkinson-kór kockázatának genetikai okait kutatták egy nagyléptékű vizsgálat során.

Az amerikai Nemzeti Egészségügyi Intézet (NIH) laboratóriumainak vezetésével több mint 18 ezer páciens adatait elemezték - adta hírül a Science Daily tudományos-ismeretterjesztő portál a Nature Genetics című szaklapban megjelent kutatásra hivatkozva.

A teljes emberi genetikai állományra, a genomra kiterjedő asszociációs vizsgálatok (Genome-wide association study, GWAS) adatait elemezték a tudósok, 13 708 Parkinson-kóros esetet vetettek össze a 95 282 tagú kontrollcsoport adataival.

A vizsgálat azonosította azokat a génvariánsokat, amelyek növelik a Parkinson-kór kialakulásának esélyét. Minél több ilyen variánssal él egy ember, annál nagyobb eséllyel betegszik meg élete során. A kór kockázatával kapcsolatos 24 génvariáns között hat olyat találtak, amelyet korábban még nem azonosítottak.

A világszerte emberek millióit sújtó kór degeneratív idegrendszeri megbetegedés, mozgásproblémákat okoz: a végtagok remegését, merevségét, a mozdulatok lelassulását, tartási nehézségeket. Idővel a pácienseknek a mindennapi feladatok ellátása is gondot jelent.

A tanulmány vezető szerzője, Andrew Singleton szerint a genetikai háttér ismerete segítségével új gyógymódok dolgozhatók majd ki.