Földön kívül

Távoli bolygók szennyezését vizsgálva bukkantak az élet nyomaira

A csillagászok már képesek azonosítani, van-e a Naprendszeren kívüli planéták légkörében oxigén vagy metán, amelyet értelmes élet vagy mikrobák állíthattak elő.

2014.07.24 10:37MTI
freedigitalphotos.net/photouten

Távoli bolygók szennyezésének nyomait vizsgálva a Földön kívüli élet nyomaira bukkanhat az ember - vélik egy amerikai tanulmány szerzői.

A csillagászok már képesek azonosítani, van-e a Naprendszeren kívüli planéták légkörében oxigén vagy metán, amelyet értelmes élet vagy mikrobák állíthattak elő - olvasható a Harvard-Smithsonian Asztrofizikai Központ tanulmányában.

Földön kívüli civilizációk másféle gázokat is kibocsáthatnak, például CFC-t (klór-fluor-karbon), ahogy az a Földön is történik - tették hozzá. Egy új amerikai űrteleszkóp, a James Webb segítségével a messzi planéták légkörének CFC-tartalmát is észlelni lehet.

Az új, 8,7 milliárd dollárba (2000 milliárd forint) kerülő űreszközt az amerikai űrkutatási hivatal (NASA) 2018-ban tervezi az űrbe küldeni. A NASA szerint a távcső tízszer-százszor hatékonyabb lesz, mint elődje, a Hubble. Korlátai azonban a James Webbnek is vannak: a CFC szintjének tízszer olyan magasnak kell lennie, mint a földi koncentráció, hogy az űrteleszkóp érzékelni tudja.

A CFC azonosításának másik feltétele, hogy a megfigyelt bolygó egy bizonyos típusú csillag, egy fehér törpe körül keringjen. A tanulmány szerzői megjegyezték, hogy ezzel a kutatási módszerrel az értelmes élet formáira lelhetnek, ám önmagát elpusztító civilizáció nyomait is felfedezhetik.

Egyes szennyezőanyagok 50 ezer évig is megmaradnak a földi légkörben, mások ellenben egy évtized alatt eltűnnek. Az utóbbiak hiánya az eltűnt életre utalhat.

"El lehetne képzelni, hogy a földönkívülieknek sikerül bölcsen élniük, ám a sötétebb forgatókönyv alapján olyan dolgokat is felfedezhetünk, mely arra hívná fel a figyelmünket, hogy magunk sem vagyunk a saját bolygónk értelmes lakói" - következtetett Avi Loeb, a tanulmány egyik szerzője.