Bonyolult géntérkép

Növényi és állati genetikai jellemzőik is vannak a virágállatoknak

Az igen egyszerű felépítésű virágállatoknak bonyolult a géntérképe, növényi és állati genetikai jellemzők is megtalálhatók benne.

2014.03.18 23:30MTI
freedigitalphotos.net

Mielőtt feltérképezték volna a különböző élőlények örökítőanyagát, úgy vélték, hogy az egyszerűbb szervezeteknek - köztük a tengeri rózsa nevű virágállat is - kevesebb génjük van, mint a komplikáltabb felépítésűeknek, például a rovaroknak vagy az embernek.

A tengeri rózsák planktonevő állatok, közeli rokonai a koralloknak, a hidráknak és a medúzáknak. Genetikai "nyelvük" azonban hasonlóan kifejező, és nincs kevesebb génjük sem - derült ki a Bécsi Egyetem Molekuláris Evolúciós Intézetének Ulrich Technau vezette kutatócsoportja vizsgálatából.

Tanulmányuk a Genome Research című tudományos lapban jelent meg. Azt vizsgálták meg, mennyi szabályozó elem található a tengeri rózsa örökítőanyagában, és az eredményt összehasonlították az ember és a gyümölcslégy genetikai térképével.

Ezeknek a szabályozó elemeknek az eloszlása és gyakorisága hasonló volt az embernél, a gyümölcslégynél és a virágállatnál is. Ez arra utalhat, hogy már a közös ős genetikai szabályozórendszere is nagyon összetett volt. A "genetikai nyelv lefordítására" a tengeri rózsák azonban a növényekéhez hasonló "szótárt" használnak.

A tengeri rózsák úgynevezett mikro-RNS-ei inkább a növényekéhez hasonlítanak, mint a magasabb rendű állatokéhoz - olvasható a tanulmányban. A tengeri rózsák többsejtű, egyszerű "tervrajzú" élőlények, csontvázuk és érrendszerük nincs. A rovarokkal, madarakkal és emlősökkel szemben testük nem tükör-, hanem sugaras szimmetriájú.