Kultúrkedvelő

Haydn- és Bach-motívumokat találtak egy trópusi madár énekében

Egy trópusi madár énekében Haydn- és Mozart-motívumaihoz hasonló dallamokat véltek felfedezni német kutatók.

2013.10.16 06:29MTI

Döbbenetes a hasonlóság az Amazonas-vidéki dalos ökörszem (Cyphorhinus arada) éneke és klasszikus európai zeneszerzők dallamai között - olvasható a seewieseni Max Planck Madártani Intézet kutatói által kedden nyilvánosságra hozott közleményben.

A kismadár olyan hangközökkel énekel, amelyek a nyugati zene hangnemeinek alapját is képezik. Emily Doolittle zenekutató és Henrik Brumm biológus felfedezték, hogy az énekes ökörszem gyakran teljesen tiszta összhangzatot és oktávokat hallat.

Egyetlen állatnál sem figyelték ezt meg eddig. A tanulmány szerint a madár olyan hangsorokat énekel, amelyeket az ember "egymáshoz jól illőnek, megnyugtatónak érzékel". A tudósok olyan futamokat találtak az énekes ökörszem dalában, amelyek zavarba ejtően hasonlítottak a Johann Sebastian Bach és Joseph Haydn motívumaihoz.

Ez nem azt jelenti, hogy a madár úgy énekel egy bizonyos hangnemben, ahogy azt az ember tenné. Az énekes ökörszem a tökéletes hangközöket kedveli, dalának egymás után énekelt hangjai ezért keltik azt a benyomást az emberben, mintha hangskálát követne - magyarázta Doolitle. Brumm szerint a felfedezés rávilágít arra, miért játszik a kismadár kiemelkedő szerepet Dél-Amerika mitológiájában és művészetében.

A biológus elmondta: a madárdal ettől még nem úgy épül fel, mint az ember által komponált zene. Körülbelül négyezer különböző énekesmadárfaj létezik, és mindegyik a maga módján dalol, egyesek az emberi fül számára kifejezetten diszharmonikusak.