Átjárók épülhetnek a kétéltűek védelmében

Békákat mentenek a Bükki Nemzeti Parkban

Újabb négy helyszínen tervezik békaátjárók megépítését a kétéltűek védelmében a Büki Nemzeti Parkban (BNP), hogy biztonságos összeköttetést teremtsenek a békák szaporodó és telelőhelye között.

2012.04.17 21:31MTI

A beruházás megvalósítása azért szükséges, mert évről évre kétéltűek tízezrei esnek az autóközlekedés áldozatául a vonuló útvonalaikat keresztező közutakon - közölte kedden sajtótájékoztatón Dudás György, a BNP helyettes-vezetője.
   
A fejlesztés előkészítésére 20 millió forintot nyert a nemzeti park az Új Széchenyi Terv Környezetvédelmi és Energia Operatív Programján. A munkálatok becsült értéke 343 millió forint, amire újabb pályázatot nyújt be a BNP - tette hozzá.
   
Mint elmondta: a Tardonai-dombság területén a Varbói horgásztó mellett 4 átereszt, csaknem 700 méter hosszú terelőfalat valamint több mint 600 méter hosszúságban terelőárkot építenek.
   
A Hasznosi víztározónál 5 átereszt átépítenek, illetve szükséges 1128 méter terelőfal és 1212 méternyi terelőárok megvalósítása.
   
A mátrai Sás-tónál öt áteresz kialakítása mellett 690 méternyi terelőfal és 900 méternyi terelőárok épül, a Bogácsi horgásztó esetében pedig kiegészítik az elmúlt évben megépült átjáró és terelőrendszert - sorolta Dudás György.
   
A fejlesztés a tervek szerint 2015 tavaszára fejeződik be.
   
Fitala Csaba, a nemzeti park őrkerület vezetője elmondta: a szakemberek szerint a barna varangyok és más békák populációjának akár 75-80 százaléka is elpusztulhatott a Mátrában a januári, februári rendkívüli hideg következtében. A békáknak már el kellett volna indulniuk a téli vermelő helyükről a szaporodó helyükre, ám számottevő békavonulást eddig sehol sem tapasztaltak a nemzeti park munkatársai.
   
Azt feltételezik, hogy a békák nem ásták elég mélyre magukat a kivételesen enyhe ősz alatt, ezért  elpusztultak a hideg télben. Ebben a helyzetben a nemzeti park munkatársai és a hozzájuk csatlakozó önkéntesek megerősített figyelőszolgálatot látnak el a megmaradt békaállomány megmentése érdekében - hangoztatta a természetvédelmi szakember.
   
Az is elhangzott, hogy a békák jelentős részét eddig is menteni kellett minden tavasszal. Ez úgy történt, hogy az állatokat, úgynevezett vödörtaxival, vagyis vödrökben összegyűjtve kézi erővel szállították keresztül a forgalmas útvonalakon.
   
A teljes körű és végleges megoldást azonban az út alatti átjárók és a kapcsolódó terelőrendszer megépítése jelenti. Ezzel az eddigi tapasztalatok birtokában elérhető, hogy jelentősen csökkenjen a barna varangy, az erdei béka, a zöld levelibéka, a gyepi béka, a zöld varangy valamint a barna ásóbéka gázolások száma. Így hosszútávon megőrizhető a békapopuláció.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.