A feltételezettnél sokkal fiatalabb

Évmilliókat letagadhatna az első "spanyol" dinoszaurusz

Az Aragóniai Környezettudományi Kutatóintézet paleontológusai kiderítették: az első ismert "spanyol" dinoszaurusz, a növényevő szauropoda Aragosaurus ischiaticus tizenötmillió évvel fiata- derítették ki i, akik vizsgálataikról a Geological Magazine című folyóiratban számoltak be.

2012.03.14 05:59MTI

Az Aragosaurus ischiaticus fosszíliáit 1987-ben tárták fel Aragóniában, Teruel közelében. Az őskövületek korát 150 millió évesre becsülték, vagyis az eredeti feltételezések szerint a növényevő jura időszakban élt.

A legújabb kutatások viszont arra világítottak rá, hogy az Aragosaurus ischiaticus a feltételezettnél tizenötmillió évvel később élt.

"Ez azt jelenti, hogy a fosszília a kora kréta időszakból, az úgynevezett hauterivi korszakból származik, amely 136,4 ± 2 millió évvel ezelőtt kezdődött. Ez az egyetlen az adott korból származó spanyolországi dinoszaurusz" - hangsúlyozta José Ignacio Canudo, a tanulmány vezető szerzője.

Hozzátette: a világon is nagyon kevés fosszília maradt fenn a jura és a kréta időszak határán lévő átmeneti korszakból. Az Aragosaurus ischiaticus a későbbi Titanosauriformes klád primitív őse lehetett, utóbbi csoporthoz tartoztak a leghosszabb, legmagasabb és legnehezebb dinoszauruszok, a brachiosauridák és a titanosaurusok.

"Százharmincötmillió évvel ezelőtt az európai kontinens nagy szigetcsoportokból állt. Ezekről a szigetcsoportokról származhatott sok gerinces faj, beleértve a szauropoda dinoszauruszokat" - emelték ki a kutatók.