Nap-szerű csillag a fekete lyuk körül

Kozmikus hurrikán a világűrben

Valóságos kozmikus hurrikánt észleltek a világűrben amerikai kutatók, akik a NASA Chandra röntgencsillagászati műholdja segítségével figyelték meg a jelenséget.

2012.02.23 05:32MTI

A kutatás eredményei a The Astrophysical Journal legújabb számában láttak napvilágot.

A korábbiakban mértnél tízszer gyorsabb szelet egy csillag tömegű fekete lyuk indukálta. Sebessége eléri az óránkénti 32 millió kilométert, ami a fény sebességének 3 százaléka - olvasható a Space.com hírei között.

A csillag tömegű fekete lyukak szupermasszív napok "összeomlásakor" keletkeznek. Ezek átlagosan ötször-tízszer haladják meg a Nap tömegét.

A kozmikus hurrikánt generáló IGR J17091-3624 katalógusjelű objektum a Tejútrendszer centrumában, a Földtől 28 ezer fényévnyire található. Egy kettős rendszer tagja, amelyben egy Nap-szerű csillag egy fekete lyuk körül kering.

"Nem vártunk ilyen erejű szelet egy viszonylag kis tömegű fekete lyuktól" - hangsúlyozta Ashley King, a tanulmány vezető szerzője, a Michigani Egyetem csillagásza.

Az IGR J17091-3624 katalógusjelű objektum másik érdekessége, hogy a szél, amely a fekete lyukat körülvevő akkréciós (anyagbefogási) korongból származik, több anyagot lök ki a világűrbe, mint amit a fekete lyuk befog.

"Az általánosan elfogadott elmélet szerint a fekete lyukak beszippantanak minden anyagot, amely közel kerül hozzájuk. Számításaink szerint az IGR J17091-3624 katalógusjelű fekete lyukat körülvevő korong anyagának 95 százaléka szétszóródik a világűrben" - magyarázta Ashley King.

A földi hurrikánokkal ellentétben, az IGR J17091-3624-ből származó szél egyszerre több irányban süvit. Ez a jelenség különbözik a csaknem a fény sebességével kilövellő jetektől (anyagsugaraktól), amelyek iránya merőleges a fekete lyuk korongjához.

Az IGR J17091-3624 esetében korábban is megfigyeltek jeteket, ám az anyagkilövellés szünetelt a kozmikus hurrikán ideje alatt.

A csillagászok szerint a fekete lyukak akkréciós korongjának mágneses mezeje felelős mind a szél, mind a jet generálásáért. A mágneses tér jellemzői, valamint a fekete lyuk által beszippantott anyag sebessége határozza meg, hogy jetek, vagy szél keletkezik-e.

Jet egy égitesttől (vagy annak környezetéből) két egymással ellentétes irányba kiinduló, nagy sebességű anyagsugár. Akkréciós korong egy központi test körül keringő diffúz anyag (általában por, gáz vagy plazma) áramlása közben létrejövő szerkezet.