Mindössze 22 fényévnyire a Földtől kering

Elvileg lakható a CJ 667Cc katalógusjelű bolygó

Potenciálisan lakható idegen bolygót fedeztek fel a Föld "tőszomszédságában" amerikai csillagászok.

2012.02.02 20:14MTI

A felfedezésről az Astrophysical Journal Letters című folyóiratban jelent meg tanulmány.

A CJ 667Cc katalógusjelű bolygó mindössze 22 fényévnyire, a Skorpió-csillagképben található, ennél közelebb csupán száz csillag helyezkedik közelebb a Földhöz.

A bolygó a csillaga lakhatósági zónájában kering, vagyis a planétán a hőmérséklet se nem túl forró, se nem túl hideg, ezért folyékony víz, de akár élet is lehet a felszínén.

"Az eddig felfedezett bolygók közül a CJ 667Cc az élet szempontjából az eddigi legbiztatóbb jelölt" - hangsúlyozta a kutatásokat irányító Guillem Anglada-Escudé, a washingtoni Carnegie Tudományos Intézet asztrofizikusa.

A csillagászok számításai szerint a bolygó tömege 4,5-szer múlja felül a Földet, így a szuperföldek kategóriájába tartozik. A planéta 28 nap alatt kerüli meg  csillagát.
Nagyon érdekes a bolygó csillaga is. A GJ 667C egy hármas csillagrendszer tagja, s az úgynevezett M-törpék osztályába tartozik. Tömege a Nap tömegének harmada.

A GJ 667C körül keringő bolygó felfedezése meglepetésként érte az asztronómusokat, mivel a csillagrendszer vegyi összetétele egészen más, mint a Napé.

"Sokkal kisebb a hidrogénnél és héliumnál nehezebb elemek, a vas, szén és szilícium aránya, mint a Napban" - magyarázta Steven Vogt, a Sata Cruz-i Kaliforniai Egyetem csillagásza, a tanulmány társszerzője.

Hozzátette: a nehezebb elemekből alakulnak ki a bolygók, vagyis ilyen "vashiányos" csillagok esetében általában nem számítanak arra, hogy planétával rendelkezik.

A kutatók az Európai Déli Obszervatórium, a Hawaii-n működő W.M. Keck obszervatórium, valamint a Chilében működő Magellan teleszkóp felvételeit elemezték,

"A Kepler bolygóvadász űrteleszkóp olyan égitesteket fedez fel, amelyek sok tízezer fényévnyire találhatók, s ahová sohasem küldhetünk egy űrszondát. Mi inkább a közeli csillagokat vizsgáltuk, mivel a jelenlegi technológiával azokhoz küldhetünk űrszondákat. Ezek néhány évszázad múlva a felszínről küldenek majd +képeslapokat+ a Földre" - vélekedett Steven Vogt.