Az új vizsgálat a dopaminerg sejtekre fókuszált

A dopamin "anyasejtek" azonosítása a Parkinson-kór kezeléséhez vezethet

A tudósoknak sikerült azonosítaniuk azokat az "anyasejteket", amelyek a Parkinson-kórban érintett idegsejteket hozzák létre - derül ki a Glia című lap legfrissebb számából.

2008.04.11 12:35medipress.hu

Az új felfedezés a betegség jövőbeli terápiájához vezethet, beleértve az új idegsejtek és az azokat támogató sejtek növesztésének lehetőségét is a laboratóriumban. A tudósok azt remélik, hogy ezeket a sejteket később átültethetik a betegekbe, hogy helyrehozhassák a Parkinson-kór által okozott károkat. A kutatást Ernest Arenas professzor vezette a svéd Karolinska Intézetben.

Az új vizsgálat a dopaminerg sejtekre fókuszált – azokra az agysejtekre, amelyek a dopamin nevű vegyületet termelik a környező idegsejtekkel való kommunikációhoz. A kutatók azt találták, hogy ezek a fontos idegsejtek akkor keletkeznek, amikor egy bizonyos típusú sejt az embrionális agyban osztódik az agy fejlődésének korai stádiumában a méhben. Ha valaki Parkinson-kórban szenved, dopaminerg idegsejtjei kimerülnek, és a dopamin hiánya okozza a krónikus és progresszív tüneteket, például a remegést, az izommerevséget és a lelassult mozgást.

A nemzetközi kutatócsoport egérmodelleket használt a laboratóriumban az agyfejlődés korai stádiumainak vizsgálatához. Felfedezték, hogy a dopaminerg sejtek a „radiális glia-szerű” prekurzor sejtekből alakulnak ki, amelyek hasonlítanak az agy más területeit felépítő radiális glia sejtekhez. A kutatók azt remélik, hogy felfedezésük idővel új terápiákhoz vezethet, amelyek során ezeket a radiális glia-szerű sejteket lehetne alkalmazni, melyeket a betegek saját őssejtjeiből tenyésztenének ki, hogy helyettesítő idegsejtekké nőjenek a laboratóriumban.

Ezeket aztán át lehetne ültetni az agyba az elvesztett idegsejtek helyettesítésére. A cikk egyik szerzője, Dr. Anita Hall (Imperial College London, Élettani Intézet) magyarázta el a kutatócsoport felfedezéseit: „A radiális glia sejteket az agy ezen területének őssejtjeiként is nevezhetjük – minden információt tartalmaznak arról, hogyan keletkezzen a fiatal dopamin-termelő idegsejt, amely nélkülözhetetlen az emberi működéshez, beleértve a motoros aktivitást, a megismerést és egyes magatartásokat.”

„Most, hogy megértettük, hogyan keletkeznek ezek az idegsejtek, azt reméljük, hogy ez a tudás felhasználható lehet új terápiás stratégiák kifejlesztéséhez is, beleértve a helyettesítő idegsejtek létrehozásának technikáját a Parkinson-kórban szenvedő betegek számára, amelyek azután átültethetők lesznek az agyba, hogy dopamint termelhessenek.” Dr. Halls hozzáteszi, hogy ennek ellenére további kutatások szükségesek annak kidolgozására, pontosan miként használhatóak fel ezek a glia-szerű sejtek.

„Az ilyen „anyasejtekből” történő új idegsejtek növesztése, amelyet aztán emberbe lehet ültetni, nagyon bonyolult lesz, és további kiterjedt kutatásokra van szükség, mielőtt ez klinikai valósággá válhat. Például, még nem vagyunk benne biztosak, hogy magukat az anyasejteket is át kell-e ültetni ahhoz, hogy beinduljon a dopamintermelés a Parkinson-kóros beteg agyában.”

Angliában ötszázból egy ember – közel 120 000 fő – szenved Parkinson-kórban. Kb. 10 000 embert diagnosztizálnak evvel a betegséggel évente. A tünetek általában akkor jelentkeznek, amikor az agy dopamintartalmának 80 százaléka elveszett. Az agy dopaminszintje folyamatosan és lassan csökken az évek során. Jelenleg még nem ismert, mi az oka a dopamin csökkenésének a Parkinson-kóros betegek agyában.