Újabb ostrom a Mars ellen! - Fantasztikus képek a Phoenix űrszondáról!

Augusztusban ismét kinyílik a Mars felé vezető út indítási ablaka, és az amerikai űrkutatási hivatala ezt kihasználva újabb űrszondát indít a vörös bolygóra.
2007.07.12 09:45, Forrás: MTI - Fotó: Sky News

Fantasztikus képek a Phoenix Mars Lander-ről!képgaléria

A Phoenix Mars Lander legkorábban augusztus 3-án indulhat el, de ha különböző zavaró körülmények nem teszik lehetővé a biztonságos indítást, amelyet esetleg többször is el kell halasztani, akár még 24-én is nekivághat kozmikus útjának a floridai Cape Canaveralból. Ha minden a tervek szerint alakul, a Mars-szonda 2008. május 25-én száll le az égitest északi sarkvidéke közelében: ha gondolatban kivetítjük a Földre a leszállási helyét, az Alaszka lenne.

Meglehetősen zord, akár mínusz 100, de legalább mínusz 30 Celsius-fokos hőmérséklet várja majd az emberiség újabb küldöttét ezen a marsi vidéken. A Phoenix Mars Lander fő feladata a víz kutatása lesz. Ehhez az alapanyag pedig a fagyott talaj alatt meghúzódó jégréteg. A szonda egyik berendezése mintegy 10 centiméteres lyukat fúr és jégmintát vételez. Ezt a szonda egy másik műszere megolvasztja, majd az így nyert vizet veti vizsgálat alá a fedélzeti laboratórium, és igyekszik utánajárni annak, hogy a marsi víz alkalmas-e, vagy alkalmas volt-e valamikor akár a legprimitívebb életformák hordozására, és annak, hogy a marsi víz milyen hatással lehetett a bolygó ásványi elemeinek az alakulására.

Jelenleg két másik amerikai szonda, mégpedig két önjáró robot barangol még mindig a Mars felszínén immár több mint három éve. A Spirit és az Opportunity azonban a bolygó egyenlítőjének a környékén, egy jóval szárazabb vidéken kószál, és ők nem a talajba fúrnak, hanem főként köveket csiszolnak, és az erről készült mikroszkopikus felvételeket küldik a földi irányítóközpontba, hogy a tudósok tanulmányozzák azokat.

A NASA - miután útjára engedte a Phoenix Mars Landert - szeptemberben újabb izgalmas vállalkozásba fog: a Dawn (Hajnal) nevű szondáját indítja el a kisbolygók fő - a Mars és a Jupiter között - húzódó övezetébe, hogy az űreszköz két égitestet vizsgáljon, mind a kettő körül néhány hónapig keringve. Ezek közül egyik az elsőként felfedezett kisbolygó, a Ceres, amelyet Giuseppe Piazzi olasz csillagász pillantott meg távcsövével a XIX. század hajnalán, vagyis 1801. január elsején. A Ceres a 950 kilométeres átmérőjével az övezet legnagyobb tagja, és tavaly óta a Nemzetközi Asztronautikai Unió (IAU) újonnan elfogadott bolygódefiníciója alapján előlépett törpebolygóvá, vagyis "egyenrangú égitestté" vált a korábban bolygóként számon tartott, de a múlt évi új besorolás alapján törpebolygóvá lefokozott Plútóval.

A Ceres előtt azonban a Dawn a Vesta kisbolygót látogatja meg. Ennek a jóval kisebb égitestnek az anyagi összetevői teljesen más képet mutatnak, mint a Cereséi. Tekintve, hogy a kisbolygók valószínűleg a Naprendszer születésekor alakultak ki, és azóta változatlanok maradtak, a tudósok a két égitest tanulmányozása révén betekintést nyerhetnek abba a folyamatba, hogyan alakult ki szűkebb kozmikus környezetünk.

A Dawn szondát egyébként már július elején el kellett volna indítani, de a startot különböző műszaki és időjárási okok miatt többször is el kellett halasztani. Végül már vészes közelségbe került a Phoenix Mars Lander tervezett kilövési időpontja, amely augusztus 24-nél tovább nem tolódhat, mert akkor újabb 26 hónapra becsukódik az indítási ablak. Mivel két bolygóközi szonda egyidejű felkészítését az indításra a NASA szabályzata alapján nem szabad végezni, ezért az amerikai űrkutatási hivatal illetékesei úgy döntöttek, hogy elsőbbséget adnak a Mars-szondának, és szeptemberre ütemezték át a Dawn indítását.

print cikk nyomtatása