Jobb szólni, mint elsunnyogni

Strucc-effektus: ha visszarakjuk a lejárt ételt a polcra, már nincs is?

A vásárlók több mint fele automatikusan visszateszi a polcra azt az élelmiszert, aminek a címkéjén észreveszi, hogy már lejárt és szó nélkül hagyja a dolgot. Pokorny Lia inkább a reklamálók táborát erősíti.

2013.12.11 15:11ma.hu

A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (NÉBIH) legfrissebb online felméréséből kiderül, hogyan viselkedik a magyar fogyasztó, ha lejárt élelmiszert talál a boltban. A végeredmény egyértelmű és meglepő! A válaszadók több mint fele (55%) nem foglalkozik azzal, ha lejárt terméket emel le a polcról. Mivel úgy gondolják, hogy az árukészlet hamar cserélődik, szó nélkül visszateszik a többi közé.

A vásárlók bő harmada (42%) ennél jóval tudatosabban cselekszik, és még a helyszínen szóvá teszi, jelzi észrevételeit. Telefonos bejelentésig, és ezzel hivatalos kivizsgálás kérvényezéséig pedig csak a válaszadók elenyésző hányada, alig 3%-a jut el. A vizsgálat nem tárta fel, hogy a vásárlók miért nem vállalják fel az üzletben a hiba jelzését, holott a probléma gyors és legegyszerűbb kezelésének ez lenne a módja.

Fotó: Redlemon

Az élelmiszerbiztonság mindenkit érint! Ha a vásárló visszarakja a lejárt terméket a polcra, mások ugyanúgy megvehetik azt, ezért az a legrosszabb, ha nem teszünk semmit! Érdemes tudni, hogy a NÉBIH ingyenesen hívható zöld számán bárki bejelentést tehet, ha gyanús élelmiszerrel találkozik. Különösen akkor fontos telefonon bejelenteni, ha a probléma jelzésével az üzletben nem járunk eredménnyel. A bejelentést követően a hivatal 48 órán belül kivizsgálja az ügyet, és a terméket minél előbb kivonja a forgalomból” – magyarázta hozzá Zoltai Anna, a NÉBIH Élelmiszer- és Takarmánybiztonsági Igazgatóság osztályvezetője.

Pokorny Liát, a NÉBIH nagykövetét letaglózta a felmérés eredménye. „Meglepett, milyen kevesen veszik a fáradságot, hogy jelezzék észrevételeiket. Pedig ez nem árulkodás, hanem tudatos vásárlás és egymás védelme. Én mindig ellenőrzöm a lejárati dátumot, ez az első lépés, ha vásárolok. Nem vagyok egy panaszkodós típus, de ha lejárt termékkel találkozom, szóvá teszem azt, mert a bolt érdeke is, hogy értesüljön a vevői panaszokról” – mondta a színésznő.

A NÉBIH Zöld számán (06 80 263 244) bárki bejelentheti, ha élelmiszerbiztonsági szempontból kifogásolható termékkel találkozik.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.