Több mint 600 alkotás

Somogyi Győző életmű-kiállítása a Vigadóban

Az eseményt megelőzően mutatta be az NSKI a Somogyi Győző Matyó Madonna című képe alapján készült, kilencfelé szakadt magyar nemzetközösségből érkezett gyermekek által megfestett, 3x5 méteres alkotást.

2014.10.01 11:14MTI

Több mint hatszáz alkotáson keresztül tekinti át Somogyi Győző festő- és grafikusművész, a Magyar Művészeti Akadémia (MMA) rendes tagjának munkásságát a Pesti Vigadó szombattól látható életmű-kiállítása.

Somogyi Győző tárlata képzőművészeti kiállításnak látszik, holott lényegesen többről van szó - hangsúlyozta Tóth Norbert kurátor a tárlat szerdai sajtótájékoztatóján a Nemzetstratégiai Kutatóintézetben (NSKI).

Mint hozzátette, a Kossuth-díjas alkotó a mai európai művészet kiemelkedő életművét tudhatja magáénak, de emellett olyan értékfelmutatást is, amelyben egyenlő súllyal van jelen a képzőművészet mellett a hagyományőrzés, az ökologikus gondolkodás és azok az értékek, amelyek másfél évezrede megtartják a magyarságot a Kárpát-medencében.

Tóth Norbert kiemelte: ennek különös jelentősége van most, mikor Európában a nemzetállamok felszámolása zajlik, általános ideológiává vált az ateizmus. Somogyi Győző azonban a családot, a kisközösséget választja a globálisan elidegenedő egyénnel szemben, a munkát a spekulációval szemben - fűzte hozzá.

A kurátor beszámolója szerint az MMA rendes tagjának életmű-kiállítását a Vigadó két emeletének három termében rendezik meg Somogyi Győző munkásságának meghatározó alkotásaiból október 4. és november 23. között.

Az V. szint kiállítóterében alkalmazott grafikák, könyvillusztrációk mutatják be az alkotó magyar történelemhez, a huszársághoz, a katonai hagyományőrzéshez kapcsolódó művészetét; itt látható a Magyar királyok arcképcsarnoka is. A terem közepén kétfunkciós építmény kapott helyet, melyen kívülről a művész által festett nyolcvan hadizászló látható, belső terében nyolc film részleteiből összeállított videoanyag tekinthető meg.

A VI. emelet keleti termében döntően a hetvenes években készült fekete-fehér grafikák kerültek a falakra, a művek születésének korát, az értékválságot, a magyar történelem nemzetpusztító időszakait, a színtelen, profán világot jelképezve. Ezzel szemben a terem közepén áll "a választás lehetősége", a kápolna épülete Az Árpád-ház szentjei sorozattal, amely az időtlen értéket, a színnel teli világot, a szakralitást mutatja fel - mondta el a kurátor.

A nyugati terem Somogyi Győző festészetéről kíván átfogó képet adni. Meghatározó elem a Magyar Hősök arcképcsarnoka, mely megidézi a magyarság elmúlt másfélezer évének nemzetmegtartó nagyjait Attila királytól Maléter Pál ezredesig; ezt övezi további másfélszáz jelentős mű a nyolcvanas évektől napjainkig.

Somogyi Győző elmondta: negyven év munkásságát próbálták besűríteni a tárlatra, de a munkák fele sem fért ki. "Mindig az volt a törekvésem, hogy egy teljes magyar képi világot hagyjak az utódokra a huszárzsinóroktól a Balaton-felvidéki tájakon át a Magyarok Nagyasszonya különböző ábrázolásaiig" - szólt hitvallásáról.

Az eseményt megelőzően mutatta be az NSKI a Somogyi Győző Matyó Madonna című képe alapján készült, a kilencfelé szakadt magyar nemzetközösségből érkezett gyermekek által megfestett, 3x5 méteres alkotást.

Szász Jenő, az intézet elnöke az MTI kérdésére elmondta: a nagyméretű festmény ezentúl az NSKI székházát díszíti majd.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.