Nem segített a kampány

Csődöt jelentett a New York-i "népopera"

Bezárt és csődvédelmet kért kedden a New York City Opera, az amerikai nagyváros második számú operaháza, amelyet az interneten hirdetett adománygyűjtő kampány sem tudott megmenteni.

2013.10.02 11:48MTI

Az operaház szeptember közepén hirdette meg akcióját a kickstarter.com portálon. Hétmillió dollárra (másfél milliárd forintos összegre) volt szüksége, és remélte, ebből egymillió online adományokból fog összegyűlni.

A weboldalra azonban csak 301 ezer dollár (66 millió forint) érkezett 2108 adományozótól, a így végül kedden törölték az akciót. Az opera 1944. február 21-én kezdte meg működését a New York City Centerben, az első előadás a Tosca volt. A ház célja az volt, hogy olcsó jegyárai segítségével minél szélesebb közönséghez hozza közel a műfajt.

Az 1960-as években itt kezdődött Plácido Domingo és Beverly Sills amerikai szopránénekesnő karrierje is. Az opera 1966-ban a Lincoln Centerbe költözött. Fénykorában a társulat évadonként 12-16 operát tűzött műsorra és 130 előadást tartott.

A mostani évadban Bartók Béla A kékszakállú herceg vára című klasszikusa is szerepelt volna, csakúgy mint Mozarttól a Figaro házassága. A szombat esti utolsó előadás, az Anna Nicole című darab végén a művészek könnyes szemmel köszönték meg a közönség álló ovációját. Plácido Domingo felhívta George Steel művészeti igazgatót, hogy megkérdezze, hogyan tudna segíteni.

Az énekes a Wall Street Journalnak elmondta, ő csak egyike annak a rengeteg énekesnek, akiknek pályája kezdetén az opera oly sok segítséget és bátorítást nyújtott fennállásának csaknem hetven éve alatt. Úgy gondolja, borzalmas, hogy egy olyan nagy és gazdag város, mint New York, képtelen egy második operaházat is eltartani. Steel a múlt hétvégén közölte, hogy csődöt jelent, és törli a szezon további előadásait, ha szeptember 30-ig nem sikerül 7 millió dollárt összegyűjtenie.

Csütörtökön azt mondták, csupán másfél milliót kaptak. Kedd reggelre is csak kétmillió dollár gyűlt össze. A City Opera bezárásáról szóló hírrel kapcsolatban a Metropolitan Opera igazgatója, Peter Gelb úgy fogalmazott, a történtek jelzik, hogy mennyire ingatag az operatársulatok helyzete manapság. "Tudatában vagyunk annak, hogy nehéz fenntartható üzleti modellt működtetni a művészetekben" - mondta.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.