De tényleg

Itt a csel: színek és textúrák kavalkádja A némafilmes!

Bár fekete-fehérben fogatták a filmet, a The Artist - A némafilmes jelmeztervezője, az amerikai Mark Bridges "színekben és textúrákban" gazdag változatban állította össze a ruhatárat, hogy a legjobb hatást érhesse el a filmvásznon, és megfelelő képi világot teremtsen a színészek számára.

2012.02.26 15:30MTI

Mark Bridges, aki a Magnólia, a Vérző olaj, a 8 mérföld, Az olasz meló, A harcos, a Greenberg jelmezeit is tervezte, szerepel a legjobb jelmeztervezőnek járó idei Oscar-díj jelöltjei között. Korábban márt több díjat is nyert A némafilmessel, többek között a brit filmakadémia (BAFTA) díját.

Nagy kihívás egy jelmeztervezőnek megálmodni az 1927 és 1932 között Hollywoodban játszódó fekete-fehér némafilm jelmezeit: egyszerre kellett ügyelnie a vásznon kifejtett hatásra és a korszak pontos stílusára.

A Los Angeles-i Divat és Dizájn Múzeumban áprilisig kiállított jelmezkollekció a néző által nem is gyanított szín- és anyaggazdaságról árulkodik.

"Valódi világot kellett teremtenem, hogy a színészek megélhessék az elképzelt világot" - mondta Bridges a francia hírügynökségnek. "Ráadásul kicsi volt az esély arra, hogy valaki színesben akarja vetíteni a filmet". A színeket hagyományos módon válogatta, ám gondosan ügyelt az alapanyagokra. "Amit nem tudtam elmondani a vásznon a színekkel, azt elmondtam az anyagokkal, a laméval, a szaténnal" - hangoztatta.

A kontrasztokat a drámai hatás elérésére használta fel. Így például amikor a főhős, George Valentin, akit Jean Dujardin alakít, karrierje csúcsára ér, az öltözéke kontrasztos hatású: fehér inget visel igen sötét öltönnyel.

Peppy Miller viszont (Bérénice Bejo), aki akkor még csak Valentin egyszerű imádója, de dicsőséges karriert csinál később a hangosfilmben, miközben a némafilmes George a feledés homályába merül, az elején nem tűnik ki túlságosan. A film elején viselt korallszínű ruhája fekete-fehérben átlagosnak tűnik. "Egy kis kontrasztot adtam neki egy fehér nyakékkel és kalappal, hogy kicsit kitűnjön a tömegből, végtére is ő a női főszereplő" - magyarázta Bridges.

A ruhák szabása is kifejezi a személyiség alakulását. Amikor George sorsa hanyatlásnak indul, és elveszíti a vagyonát, megváltozik az öltönyeinek szabása. "Túlságosan bő, rosszabbul szabott öltönyöket és ingeket visel. Az anyagok is ezt a hatást támasztják alá" - tette hozzá.

A főszereplők jelmezeit különféle ruhadarabokból hozták össze, a korabeli jelmezek ugyanis nem bírták volna ki a forgatást. A mellékszereplők ruháihoz azonban Bridges meríthetett a kimeríthetetlen Los Angeles-i jelmezkészletekből, ahol minden megtalálható.

"Igen szerény költségvetésből forgattunk, nagyszerű volt, hogy Los Angelesben számíthattunk a város nyújtotta forrásokra" - mondta az Oscar-díjra jelölt jelmeztervező.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.