Az egyik pilóta meghalt, többen megsérültek

Összeütközött a levegőben két Szuhoj vadászgép

Összeütközött a levegőben két Szu-27 típusú vadászrepülőgép vasárnap a Moszkva melletti Zsukovszkij felett, a MAKSZ-2009 légi szalon bemutatóinak főpróbáján.

2009.08.16 16:11MTI

Mindkét gép pilótái katapultáltak, s mindhármukat megtalálták: egyikük életét vesztette, a másik kettő állapota kielégítő. (Tehát legalább az egyik gép kétüléses változat volt.) Az elhunyt pilóta Igor Tkacsenko, az orosz légierő légitechnikai bemutató központjának vezetője. A gépek roncsai egy közeli falu szélére hullottak.

A legfrissebb hivatalos közlés szerint a földön öt személy égési sérüléseket szenvedett az égő kerozintól - egyikük állapota súlyos -, három házban és egy garázsban károk keletkeztek, s nem zárható ki, hogy az egyik ház romjai alatt rekedt egy férfi, őt mentőosztagok keresik. A baleset okait vizsgálják, egyelőre három feltételezés alapján: a szakértők szerint esetleg madár repülhetett egy hajtóműbe, de még nem zárható ki, hogy a baleset valamelyik pilóta hibájából, vagy műszaki probléma miatt következett be.

Az utóbit kevéssé tartják valószínűnek, mert az Orosz V itézek katonai műrepülő csoport gépeit folyamatosan különös gonddal tartják karban. A MAKSZ-2009 tiszteletbeli elnöke az Interfax hírügynökségnek úgy írta le a balesetet, hogy az egyik gép lemaradt az előtte haladótól, s mikor utol akarta érni, másfél-két méterre közelítette azt meg, s nyilván nekiment. Egyébként harci repülőgépeket összesen négy műrepülő csoport használ a világon, az orosz, illetve az amerikai légierő két-két csoportja.

Az Orosz Vitézek az egyenként 30 tonnás Szu-27-eseken, egy további orosz csoport MiG-29-eseken, továbbá az amerikai Thunderbolt és a Blue Angels csoport F-16-osokon és F-18-asokon repül. Az európai műrepülő csoportok, köztük a francia Patrouille de France és az olasz Frecce Tricolori oktató-gyakorló repülőgépeket használnak. A MAKSZ-2009 légi és űrszalonon a tervek szerint első ízben vesz részt a repülési programban a Szu-35 sokfunkciós vadászgép és a Szuhoj Szuperjet 100 utasszállító repülőgép.

Az utóbbinak ez lesz az oroszországi bemutatkozása, mivel nézők előtt a Párizs melletti Le Bourget-ban rendezett idei szalonon repült először. Emellett a Szuhoj és a MiG repülőgépgyárak legújabb fejlesztéseiket mutatják be, köztük kísérleti konstrukciókat és a pilóták kiképzéséhez szánt korszerű oktatási eszközöket is. A szalonon a látogatók fegyvereket is láthatnak, köztük interkontinentális rakétákat. A rendezvényen száznál is több ország 221 cége és mintegy 436 orosz vállalat - az utóbbiak közül 120 hadiipari cég - mutatja be termékeit a légi szalonon, s a légi bemutatókon több mint 100 repülőgép vesz részt.

Az eredeti tervek szerint több amerikai katonai repülőgép is szerepelt volna mind a földön, mind a légi bemutatókon, de ezt Washington takarékossági okokból lemondta, így az Egyesült Államok repülőgép- és hadiipara egy közös kiállítással, valamint a Boeing gyár külön standjával mutatkozik be.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.