Légikatasztrófa

Vádat emeltek a Boeing tesztpilótája ellen, miután 346 ember haláláért lehet ő a felelős

Azzal gyanúsítják Mark Forknert, hogy megtévesztette a Szövetségi Légügyi Hatóságot (FAA).

2021.10.16 10:52ma.hu

A Boeing egyik pilótája ellen, aki részt vett a 737 Max utasszállító repülőgép tesztelésében, csütörtökön vádat emelt egy amerikai szövetségi esküdtszék azzal a váddal, hogy megtévesztette a biztonsági hatóságokat, akik a gépet értékelték, amely később két halálos balesetben is érintett volt.

A vádirat azzal vádolja Mark A. Forknert, hogy hamis és hiányos információkat adott a Szövetségi Légügyi Hivatalnak egy automatizált repülésirányító rendszerről, amely szerepet játszott a 346 halálos áldozatot követelő balesetekben.

Az ügyészek szerint Forkner "állítólagos megtévesztése" miatt a rendszert nem említették a légitársaságoknak átadott kritikus FAA-dokumentumokban, pilótakézikönyvekben vagy pilótaképzési anyagokban.

A repülésirányító rendszer automatikusan lenyomta az orrát a Max repülőgépeknek, amelyek közül az egyik 2018-ban Indonéziában, a másik 2019-ben pedig Etiópiában zuhant le. A pilóták sikertelenül próbálták visszanyerni az irányítást, de mindkét gép percekkel a felszállás után lezuhant. A legtöbb pilóta az első balesetig nem tudott a MCAS-nak nevezett vezérlőszoftver-rendszerről.

A 49 éves Forkner ellen kétrendbeli, államközi kereskedelemben repülőgép-alkatrészekkel elkövetett csalás és négyrendbeli közokirat hamisítás miatt emeltek vádat. A szövetségi ügyészek közölték, hogy várhatóan pénteken jelenik meg először a bíróságon a texasi Fort Worthben. Ha valamennyi vádpontban elítélik, akár 100 év börtönbüntetésre is számíthat.

A Boeing úgy tervezte a Maxot, hogy a nagy múltú 737-es típus üzemanyag-takarékosabb változata legyen, amely felveheti a versenyt a vállalat európai riválisa, az Airbus által kifejlesztett repülőgéppel. A repülésvezérlő rendszer célja az volt, hogy a Max úgy repüljön, mint a korábbi 737-esek, annak ellenére, hogy bizonyos körülmények között az orra hajlamos felfelé dőlni.

A kongresszusi nyomozók azt feltételezték, hogy Forkner és a Boeing lekicsinyelte a rendszer erejét, és el akarták kerülni, hogy a pilótáknak kiterjedt és költséges átképzésen kelljen részt venniük, ami növelte volna a légitársaságok költségeit a gép üzemeltetésével kapcsolatban.

Chad Meacham, Texas északi körzetének ügyvivő amerikai ügyésze szerint Forkner úgy próbált pénzt megtakarítani a Boeingnek, hogy "kritikus információkat" tartott vissza a szabályozó hatóságoktól.

"Azzal, hogy érzéketlenül félrevezette az FAA-t, akadályozta az ügynökséget abban, hogy megvédje a repülőközönséget, és a pilótákat is cserbenhagyta, mivel nem kaptak információt bizonyos 737 Max repülésvezérlőkről" - mondta Meacham egy nyilatkozatban.

A chicagói székhelyű Boeing 2,5 milliárd dolláros egyezségben állapodott meg, hogy véget vessen az igazságügyi minisztérium büntetőjogi vizsgálatának a vállalat tettei miatt. A Boeing a tavalyi egyezségben azt mondta, hogy az alkalmazottak félrevezették a szabályozó hatóságokat a Max biztonságával kapcsolatban. A megegyezés pénzbírságot, a gépet megvásárló légitársaságoknak járó kompenzációt és a balesetekben elhunyt utasok családjainak kártérítését is tartalmazta.

Az utasok több tucatnyi családja perli a Boeinget a chicagói szövetségi bíróságon.

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.