Mellényúlás
Rossz gázkart húzott meg a februárban lezuhant tajvani TransAsia-gép pilótája
Egyértelművé vált, hogy a TransAsia légitársaság február elején Tajvanon lezuhant ATR 72-600 típusú repülőgépének pilótája az egyik hajtómű meghibásodását követően tévedésből a másik, működő hajtóművet kapcsolta ki kézzel. A balesetnek 43 halálos áldozata volt.
2015.07.02 19:36MTIA Tajvani Repülésbiztonsági Tanács (ASC) csütörtökön nyilvánosságra hozta a repülőgép pilótafülkéjének hangrögzítője által felvett kommunikáció szószerinti leiratát.
Ebből világossá vált, hogy a repülőgép jobb oldali hajtóműve nem sokkal a felszállás után meghibásodott, amire egy hibajelzés figyelmeztette a személyzetet. Ezt követően azonban Liao Csien-cung kapitány tévedésből a működő hajtómű gázkarjához nyúlt, s ezzel a bal oldali hajtómű üzemanyag ellátását megszakítva leállította azt. "Hűha, rossz gázkart húztam meg!" - hallható a feketedoboz felvételén nyolc másodperccel a becsapódás előtt.
A legénység ezt követően vészhelyzetet jelentett, közölve a hajtómű meghibásodását. Liao megpróbálta még újraindítani az elvben működőképes hajtóművet, de nem járt sikerrel. 16 másodperccel később az adatrögzítők leálltak, megtörtént az, amire a pilótafülkében tartózkodó, kiképzésben résztvevő első tiszt még utoljára figyelmeztetett: "becsapódás, becsapódás, felkészülés a becsapódásra!"
A Transasia Airways GE-235-os számú járatának B-22816 lajstromjelű ATR 72-600-as repülőgépe, amely még egy éve sem volt szolgálatban, február 4-én, röviddel a felszállást követően csapódott a Keelung nevű folyóba a tajpeji Szungsan repülőtértől mintegy öt kilométerre.
A gép fedélzeten tartózkodó 58 ember közül a mentők 15-öt élve mentettek ki a roncsokból, 43-an meghaltak. A repülőgép bal szárnya a folyóba zuhanást megelőzően egy autóúton közlekedő taxinak ütközött, a taxiban ketten megsérültek.
A tajpeji jelentés arra is kitér, hogy a kapitány, a légierő volt pilótája, aki 2009-től repült utasszállító gépeken, 2014-ben csak a második szimulátoros vizsgán felelt meg. Egyébként csaknem ötezer repülési órával rendelkezett ATR 72-es gépeken.
A dokumentum szerzői hivatalosan nem állapítanak meg egyértelmű felelősséget. A nyomozás teljes anyagát, javaslatokkal jövő év áprilisban hozzák nyilvánosságra.
Kapcsolódó írások:
Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.
Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!
ma.hu legfrissebb hírei:
- 9:20 Nébih: tortellinit hívott vissza a SPAR
- 8:18 Voks 24 - Ma kezdődik a kampány és az ajánlásgyűjtés
- 7:16 Iskolás lányoknak rendeznek informatikai pályaorientációs napot Szegeden
- 6:13 Megerősítette Budapest befektetési ajánlású osztályzatát a Moody's
- 1:30 Esküt tettek Tatán a PzH 2000 önjáró lövegek kezelői
- 0:30 BKK: vasárnap kezdődik a fővárosi tavaszi nagytakarítás
- 23:30 A L'Oréal 8,3 százalékkal növelte árbevételét az első negyedévben
top fórum témák:
- Tanár Úr gyere, mindjárt lesz Lillád!2022.05.10 21:11
- AZ IGAZSÁG SOHA NEM KÉSŐ2022.05.10 21:07
- JólVanna2022.05.10 20:31
- Porvihar2022.03.29 16:11
- Mit szólsz? Ide minden baromságot...2022.03.29 16:06