A tavaly lezuhant gép is pont ugyanilyen volt

Miért potyognak az Airbusok?

Az Airbus az elmúlt tíz évben megduplázta az átadott gépek számát, most évi mintegy hatszáz gép gördül le a toulouse-i székhelyű cég végösszeszerelő soráról, a világ második legtöbbet használt utasszállító gépe. Ezért is van "sok" baleset.

2015.03.24 13:56ma.hu

A Germanwigs most lezuhant járata is egy Airbus A320 volt. Ez a világ második legtöbbet használt utasszállító gépe, ezért sem meglepő, hogy a Germanwings flottájában szinte csak az A320-gépcsaládból vannak gépek – írta a Hír24 cikkében. A legtöbb A319-es, de rengeteg A 320-as is van. Összesen több mint hatezer gépet gyártottak eddig le az A320-as családból. És még közel sincs ahhoz, hogy kivonják a forgalomból. Még 5000 darabot rendeltek elő. Jelenleg is ez a világ legkapósabb repülőgépe.

Pedig balesete sok volt már, már csak azért is, mert rengeteg ilyen gép repül. Legutoljára tavaly december 28-án zuhant le egy. Ez volt az Airasia gépe, ami belecsapódott a Jáva-tengerbe. Csak az A320-asból ez a 17, ami balesetet szenved.

Hétfőn még ünnepelt a gyártó

Kilencezredik átadott repülőgépét ünnepelte az Airbus Hamburgban, az A321-es típus a VietJetAir vietnami diszkont légitársaság flottájába került.

Az Airbus hétfői közleménye szerint az elmúlt tíz évben megduplázták az átadott gépek számát, most évi mintegy hatszáz gép gördül le a toulouse-i székhelyű cég végösszeszerelő soráról.

Az Airbus legelső gépét, egy kéthajtóműves, szélestörzsű A300B2-est 1974-ben adta át az Air France-nak, a gépet 1997-ben kivonták a flottából és megsemmisítették. A típus berepülési programjának első tesztgépét szintén szétszerelték, egyes elemeit Toulouse-ban, Münchenben és Le Bourget-ban tárolják. Ebből a típusból fejlesztették ki egyebek mellett a ma is gyártott A330-as szélestörzsű gépet.

A repülőgépgyártó 2014-ben 60 milliárd euró árbevételt ért el, kamatok, adózás és értékcsökkenési leírás előtti eredményük 6,1 milliárd euró, a nettó jövedelem pedig 2,3 milliárd euró lett. December 31-ével a csoport rendelésállományának értéke 857,5 milliárd eurót tett ki.

De nem minden baleset volt végzetes. 2009-ben például egy ugyanilyen géppel szálltak le a Hudson folyón, New Yorkban. A leghalálosabb baleset 2007-ben volt, amikor Sao Pauloban szálltak le egy A320-assal. A pilóta véletlenül nem leállította, hanem felgyorsította a hajtóműveket. Összesen 199 ember halt meg. A brazil baleset és az AirAsia-gép lezuhanása között ilyen jellegű baleset ezzel a géppel nem történt.

2014 egyébként egy kifejezetten biztonságos év volt a légiutazás szempontjából. A repülőbalesetben meghaltak száma évről évre folyamatosan csökken. Sőt, a tavalyi évben volt eddig a legkevesebb reülőbaleset. A probléma csak az, hogy hiába volt kevés baleset, mind kifejezetten halálos volt. 2005 óta 2014 volt a leghalálosabb év a repülésben.

A legutolsó repülőbaleset Franciaországban a Concorde szuperszonikus repülőgépé volt. 2000-ben, közvetlenül a felszállás után belecsapódott egy hotelbe. 109-en haltak meg. A Concorde gépei azóta nem repülnek, pedig ez volt az egyetlen halálos baleset a gép 27 éves történetében.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.