Hív a vasút...

Mi lesz Veled, szerb vasút?

A szerb kormányfő és Orbán Viktor miniszterelnök júliusban Belgrádban magyar-szerb kormányközi konferencia keretében tárgyalt a Budapest-Belgrád vasútvonal felújításáról.

2014.09.02 02:33MTI
Fotó: freedigitalphotos.net/adamr

Javítani kellene a szerb vasutak állapotán, a sínek többsége ugyanis rossz állapotban van, pedig a szerb áruszállítás nagy részét vasúton végzik - írta hétfőn honlapján a Vecernje Novosti című szerb napilap.

Tavaly mintegy négymillió tonnányi árut szállítottak a szerb vasutakon, ami az előző évhez képest jelentős növekedést jelent. A vasúton végzett export 24 százalékkal nőtt 2013-ban, az import pedig 3 százalékkal. A növekedés főleg a Fiat gépjárművek kivitelének köszönhető, a Szerbiában összeállított autókat ugyanis vasúton szállítják Olaszországba.

A fenti adatok ismeretében kardoskodnak a szerbiai vasutak korszerűsítése mellett a vállalkozók, de a politikusok is. Aleksandar Vucic miniszterelnök a legutóbb a berlini Nyugat-Balkán-konferencián hangoztatta a Montenegró és Bosznia-Hercegovina felé vezető sínek felújításának szükségességét.

Ezt megelőzően a szerb kormányfő és Orbán Viktor miniszterelnök júliusban Belgrádban magyar-szerb kormányközi konferencia keretében tárgyalt a Budapest-Belgrád vasútvonal felújításáról. Ezen a kétvágányú vasúti pályán óránkénti 160 kilométeres sebességgel haladhatnának a vonatok, a teherforgalom pedig jelentősen bővülhetne mindkét ország tekintetében, a vasútvonal felújítását finanszírozó kínaiak ugyanis így juttatnák Nyugat-Európába a görögországi kikötőkbe érkező árukat.

Az újságcikk szerint a szerb áruszállításban a második helyen a közúti teherforgalom áll 2,5 millió tonnával. 2013-ra 7,2 százalékkal nőtt az így megvalósított árucsere. Ezzel párhuzamosan viszont a légi szállítás aránya csökkent, nem kevesebb mint 8,1 százalékkal. Szerbiában a hajóval történő áruszállítás is egyre ritkább, a vasúti vagy közúti áruforgalomnak csak a töredéke. Jelentős forgalom folyik a vezetékeken is - fogalmazott a Vecernje Novosti, hozzátéve, hogy ott kizárólag behozatal folyik, tavaly összesen 2,9 millió tonna gáz és kőolaj érkezett a nyugat-balkáni országba.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.