Rövid távon enyhítheti kissé a feszültséget

Az elemzők nem nagyon bíznak a genfi megállapodás tartós sikerében

Rövid távon enyhítheti valamelyest a feszültséget az ukrajnai válságról létrejött genfi egyezség, a továbbra is fennálló gyökeres nézetkülönbségek miatt azonban aligha lehet számítani a megállapodás tartós sikerére.

2014.04.18 13:46MTI
freedigitalphotos.net/Tom Curtis

Így vélekedtek pénteki helyzetértékelésükben londoni stratégiai elemzők. Hasonló következtetésre juthattak a piaci szereplők is, mivel a megállapodás ellenére tovább emelkedett az ukrán államcsőd elleni piaci biztosítási tranzakciók eddig is rendkívüli kockázatokat jelző árazása a pénteki londoni kereskedésben.

Az Eurasia Group nevű globális politikai-gazdasági kockázatelemző csoport szakértőinek tanulmánya szerint a genfi egyezség érvényesítésének legfőbb akadályai között lesz az illegális milíciák lefegyverzése.

Moszkva várhatóan követelni fogja, hogy a kijevi kormány szerelje le az ukrán nacionalista félkatonai szervezeteket - különösen a Jobboldali Szektort -, amelyek azonban eddig is figyelmen kívül hagyták Kijev felszólításait és ultimátumait fegyvereik beszolgáltatására.

Az ukrán kormányt ráadásul még mindig elsősorban az foglalja le, hogy megszilárdítsa támogatottságát a vele szemben gyanakvó lakosság körében, különösen az IMF-megállapodásban szereplő fájdalmas takarékossági intézkedések bevezetése előtt, és nyilván kerülni akarja a látszatát is, hogy orosz követelések előtt "kapitulál".

Mindemellett az Eurasia helyi forrásai szerint az is kétséges, hogy a Jobboldali Szektor vezetése képes lenne-e érvényesíteni a szervezeten belül bármilyen fegyverzet-beszolgáltatási utasítást - áll az elemzésben.

Az Eurasia szakértői szerint ebben a környezetben valószínűtlen a kelet-ukrajnai oroszpárti fegyveresek visszavonulása is mindaddig, amíg az ukrán milíciák megtartják fegyverzetüket.

A cég szerint a genfi megállapodás sikerét fenyegető másik fő kockázat az, hogy továbbra is eltérő értelmezések vannak forgalomban az ukrajnai decentralizációról és föderalizációról. Jelentős lépés az ukrán kormány azon felajánlása, hogy a védelem, az igazságszolgáltatás és a külpolitika kivételével minden egyéb hatáskört átad a régióknak, ám a Kreml olyan szintű föderalizációra törekszik, amely lehetővé tenné számára a kelet-ukrajnai helyi kormányzatok felhasználását Ukrajna szélesebb körű nyugati integrációjának megakadályozására.

Ehhez Oroszország szempontjából valószínűleg elégtelen lesz az ukrán kormány ajánlata a hatalmi jogkörök megosztásáról - áll az Eurasia Group pénteki londoni tanulmányában. A ház szerint mindemellett Vlagyimir Putyin orosz elnök hirtelen magasba szökött népszerűségének tartóssága is attól függ, hogy képes-e valóra váltani azt a "terjeszkedő és harcias koncepciót", amelyet Oroszország ukrajnai nemzeti érdekeinek érvényesítése címén meghirdetett.

Az ukrán államcsőd ellen kínált fedezeti ügyletek díjszabása jelentősen emelkedett a pénteki londoni kereskedésben, jelezve, hogy a piac a genfi egyezség ellenére is tart az ukrajnai válság további eszkalációjától.

A Markit Financial Information Services piaci adatszolgáltató cég kimutatása szerint az ukrán államadósság-törlesztési leállás rizikójára köthető piaci biztosítási cseretranzakciók (credit default swaps, CDS) középárfolyama 20 bázispontos emelkedéssel 1126 bázispontról indult a londoni piacon.

Ez azt jelenti, hogy egységnyi, tízmillió dollár névértékű ötéves ukrán államkötvényre most több mint 1,1 millió dolláros középárfolyamon - az előző napi zárásnál 20 ezer dollárral drágábban - kínálnak határidős törlesztéskockázat-biztosítási szerződéseket Londonban.

A Markit adatai szerint az elmúlt egy hétben a pénteki londoni nyitásig 158 bázisponttal drágultak az ukrán szuverén CDS-tranzakciók. Európában egyetlen más ország államadósságát sem terhelik ezer bázispont feletti csődbiztosítási díjak, és Ukrajna esetében a hitelminősítők is egyre nagyobb kockázatát látják az államcsődnek.

A Moody's Investors Service a minap két hónapon belül másodszor minősítette le Ukrajna addig is mélyen spekulatív - vagyis messze nem befektetési ajánlású - államkötvény-besorolását, az egyre romló ukrán likviditási és adósságdinamikával indokolva a lépést.

A Moody's "Caa2"-ről egy fokozattal "Caa3"-ra rontotta Ukrajna szuverénadós-osztályzatát, és az új besoroláson is további leminősítés lehetőségére utaló negatív kilátást hagyott érvényben. A leminősítéshez fűzött elemzésében a cég kiemelte, hogy becslése szerint az ukrán bruttó hazai termék (GDP) az idén 5-10 százalékkal zuhanhat.

Ukrajna "Caa3" államadós-besorolása - amely más hitelminősítők módszertanában "CCC mínusz"-nak felel meg - a legrosszabb államadós-osztályzat egész Európában. A "Caa/CCC" minősítési kategória már rendkívüli törlesztési kockázatokra figyelmezteti a befektetőket az érintett adóssal kapcsolatban.

Ukrajnát mindhárom nagy nemzetközi hitelminősítő - a Moody's mellett a Standard & Poor's és a Fitch Ratings is - ebben az adóskockázati sávban tartja nyilván.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.