Alapvető hiányosságok a hadseregnél

Lengyelország: sorozatos lemondások a szmolenszki katasztrófa után

A Gazeta Wyborcza című lengyel napilap hétfőn, nem hivatalos értesülésekre hivatkozva azt írta: elkerülhetetlen, hogy a Miller-jelentés nyomán újabb lemondások következzenek a lengyel hadseregben Bogdan Klich nemzetvédelmi miniszter távozása után.

2011.08.01 12:08MTI

A Jerzy Miller belügyminiszter vezette bizottság pénteken hozta nyilvánosságra több mint 300 oldalas zárójelentését a Tu-154-es lengyel kormánygép 2010. április 10-i katasztrófájának okairól. Ezek között kiemeli a lengyel légierőnél uralkodó hanyagságot, gondatlanságot és mulasztásokat és az állami vezetők hivatalos repülőgépes utazásaiért felelős 36. különleges ezrednél zajló kiképzés alapvető hiányosságait.
   
A Miller-jelentés közzététele után Donald Tusk miniszterelnök bejelentette, hogy a nemzetvédelmi miniszter benyújtotta lemondását, amelyet ő elfogadott. Utódául Tomasz Siemoniak eddigi belügyminiszter-helyettest javasolta, aki várhatólag kedden veszi át a tárca irányítását, amikor megkapja az államfőtől kinevezését.
   
Siemoniak azt a feladatot kapta, hogy a lehető leggyorsabban léptesse életbe a Miller-jelentés ajánlásait. A dokumentum három és fél oldalon több mint 30 ajánlást tartalmaz a miniszter irányítása alá tartozó katonai vezetők számára.
   
A lap kérdésére, hogy a miniszterelnök elvárja-e az új tárcavezetőtől további katonai vezetők leváltását, Pawel Gras kormányszóvivő azt válaszolta: Donald Tusk még ezen a héten nyilatkozatot tesz az ügyben.
   
Egy meg nem nevezett magas rangú kormánytisztviselő ugyanakkor azt mondta a lapnak, hogy az újabb lemondások elkerülhetetlenek, ez erkölcsi szükségszerűség. "Lemondásokat várunk a hadsereg felső szintjein, főként a légierőnél. Ha a parancsnokok maguktól nem teszik ezt meg, le fogják őket váltani" - mondta a forrás.
   
A Miller-jelentés valóságos "vádirat" a 36. különleges ezred, az ott uralkodó állapotok ellen - írta a lap. Ettől függetlenül nem várható, hogy az egységet feloszlatják. A pilóták nem tehetnek arról, hogy a kiképzésük ilyen fatális állapotban van, a felelősöket magasabb szinten kell keresni.
   
A szmolenszki katasztrófa után az állami vezetők utazásaira egy Tu-154-es repülőgép maradt, ezenkívül van négy Jak-40-es és három M-28 Bryza kisrepülőgép, mely utóbbiak azonban nem szállíthatják az államfőt és a miniszterelnököt. Vannak továbbá Mi-8-as, Sokól és Bell 412-es helikopterek. A VIP-ek számára bérelni is lehet Embraer 175-ös utasszállító gépet a LOT lengyel légitársaságtól.
   
A PAP hírügynökség a nemzetvédelmi minisztériumhoz közel álló forrásokra hivatkozva azt írta, hogy a tárca kész versenytárgyalást hirdetni új repülőgépek beszerzésére a VIP-ek számára, de ehhez szükség van a kormány "zöld jelzésére".

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.