A számítógépes játék hőskora

Bitről-bitre: ősi relikviákon hódíthatjuk az űrt a Műszaki és Közlekedési Múzeumban

A kiállítás címe Tomohiro Nishikado japán programozó 1978-ban bemutatott legendás programjára, a Space Invaders-re, és annak 1980-as évekbeli magyar átiratára, az Űrhódítóra utal.

2010.05.21 07:43ma.hu/fotó: MTI

A kiállításon bemutatják a számítógépes játékok „ősi” relikviáit: a konzolokat és a személyi számítógépeket. A látogatók bepillantást nyerhetnek a játék közösségi tereibe, a nyolcvanas évek gyerekszobájába valamint a kilencvenes évek csillogó-villogó játéktermébe is. Szórakozva ismerhető meg az informatikatörténet egy olyan szelete, amely a kultúrára is hatást gyakorolt.

A játékipar mára "Új Hollywood" lett, s a leghíresebb játékok figuráit - a tömegkultúra ikonjaiként - a street-art művészeinek köszönhetően a nagyvárosok terein láthatjuk viszont.

Az Űrhódító című kiállításon visszaköszönnek a korai házi számítógépek, így a legendás Commodore márka több terméke, a C64, vagy a PET, a Videoton házi számítógépe, láthatók és kipróbálhatók játéktermi automaták és otthoni konzolok, kisebb elektronikus játékok. A játékok divatot is teremtettek, így természetesen helyet kaptak a kiállításban a divatcikkek, dizájntárgyak. Nishikado japán programozó Space Invaders című kultuszprogramja 1978-ban hódította meg a világot: először a játéktermek sajátos szubkultúráját, majd az otthoni számítógépek révén a családokat, elsősorban a fiatalokat.

A Space Invaders minden gépkategóriában sikeres lett, a „kvarcjátéktól” a mobiltelefonig, s tartós sikere ihletőnek bizonyult: jellegzetes figurái még a popkultúrába, a divatba, a képzőművészetbe is beszüremlettek.

Magyarországon a Videoton TV Computerre „klónozták” e népszerű játékot Űrhódító néven, így a világhírű játék hazai színezetet is kapott. A kiállításban is bemutatott videojátékok (konzolok) az 1970-es évek közepe óta a számítógépipar sikeres termékei, melyeket a személyi számítógépek sem tudtak kiszorítani a piacról. Az olyan – egész termékcsaládot alkotó – típusok, mint a Sony Playstation, valójában digitális, elektronikus célszámítógépek, kiváló grafikai- és zenei képességekkel, széles szoftverválasztékkal. Folyamatos megújulásukkal a fiatal vásárlókért vetélkedő PC-gyártóknak is ösztönzést adnak.

Érdeklődők játszanak egy 1985-ös Japán gyártmányú Nintendo számítógéppel. (fotó: MTI)


A szintén látható játéktermi automaták, az ún. Arcade gépek a hetvenes évek óta az otthoni konzolok előfutárai, a később otthon is kipróbálható játékok általában Arcade platformokon jelentek meg. E nagyobb méretű játék célszámítógépek elődei a Tivoli játékok (például a múlt századelő golyós-rugós mechanikus játékai, ezek nyomán a flipperek és az egyszerű nyerőgépek („félkarú rablók”).

A kiforrott Arcade variánsoknál a szerencsetényező helyett az ügyességé és a logikai képességeké a főszerep, ezekkel pénzt nyerni nem lehet, a játék valódi öncélú élmény, önmagáért az élvezetért történik.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.