Tech

Az EU trösztellenes vizsgálatot indít a hirdetési piacot érintő, a Google és a Meta közötti megállapodással kapcsolatban

A megállapodás szerint a Google előnyt kínált a Facebooknak az úgynevezett Header Bidding-típusú licitálásnál, a Facebook pedig támogatta a Google Open Bidding nevű, nyílt ajánlattételi programját a hirdetések értékesítésénél.

2022.03.11 16:14MTI

Az Európai Bizottság vizsgálatot indított annak megállapítására, hogy a Google és a Meta (korábban Facebook) közötti, az online hirdetési szolgáltatások értékesítésére vonatkozó megállapodás sérti-e az uniós trösztellenes versenyszabályokat - közölte a brüsszeli testület pénteken.

Az uniós bizottsági közlemény szerint Margrethe Vestager, a digitális korra felkészült Európáért felelős biztos közölte: a vizsgálat arra irányul, hogy a keresőóriás és a közösségimédia számos felületét biztosító amerikai szolgáltatók összejátszottak-e, és helyzetükkel visszaélve korlátozták-e a versenyt az online hirdetési piacon.

Az uniós vizsgálat a Facebook és a Google között 2018-ban megkötött Jedi Blue kódnevű megállapodásra irányul, amely bizonyos vélemények szerint kölcsönös előnyöket biztosított a két cégnek az online hirdetési piacon. A megállapodás szerint a Google előnyt kínált a Facebooknak az úgynevezett Header Bidding-típusú licitálásnál, a Facebook pedig támogatta a Google Open Bidding nevű, nyílt ajánlattételi programját a hirdetések értékesítésénél. Azaz visszaélve piaci erőfölényükkel egyebek mellett több időt adtak a másiknak a licitálásra, illetve a hirdetések célközönségének meghatározásában is segítséget nyújtottak egymásnak a konkurencia kárára.

Vestager közölte: az Európai Bizottság aggodalmát fejezi ki amiatt, hogy a megállapodás részét képezheti az az erőfeszítés, hogy a Google nyílt ajánlattételi programjával versengő reklámszolgáltatásokat kizárják, vagy részvételüket akadályozzák a piacon, ami korlátozhatja vagy torzíthatja a versenyt az online hirdetések piacán a többi szolgáltató és végső soron a fogyasztók kárára. Ha ez bebizonyosodik, a vizsgált megállapodás és alkalmazása az EU vonatkozó trösztellenes szabályainak megsértését jelenti - húzta alá az uniós biztos.

A Google és a Facebook számára az online reklámpiacon visszaélésszerű monopolhelyzetet teremtő Jedi Blue megállapodással kapcsolatban 2020 végén indult eljárás az Egyesült Államokban.

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.