Interjú
Világtrenddel ellentétes áremelés, kapkodás a mobilszférában?
A világtrenddel ellentétes áremelés és kapkodásra ítélt ügyintézés a mobilszférában - vajon mi az oka, és van-e rá gyógymód, hiszen a távközlési szektor a világon mindenhol a gazdaság húzóágazata.
2015.07.09 07:33ma.huA szakszerűtlen kormányzás eredménye: a világtrenddel ellentétes áremelés és kapkodásra ítélt ügyintézés a mobilszférában. Baja Ferenc, az MSZP internet- és infokommunikációs tagozatának elnökével egy internetkávézóban beszélgettünk a kialakult helyzetről, a sorban állásról, a távközlési szektorról. Azt is megtudtuk: a párt azt szeretné, hogy a távközlési ágazatban, amelyben jelentős gazdasági potenciál rejlik, a megfelelő stratégiával, valamint szakszerű kormányzati munkával a szektor dinamikus fejlődése mellett az árak jelentős csökkentése minél hamarabb megtörténjen. Azt is megtudtuk, a párt felszólította a hatóságot és az érintett szolgáltatókat, hogy kérjenek bocsánatot az ügyfelektől az okozott kellemetlenségekért, és adjanak garanciákat arra, hogy ehhez hasonló helyzetet nem teremtenek a jövőben.
ma.hu: Mi a távközlési szektor szerepe a gazdaságban?
Baja Ferenc: A távközlési szektor a világon mindenhol a gazdaság húzóágazata, Magyarországon is az volt, egészen a szektort érintő különadó bevezetéséig. A dinamikus fejlődés mindenhol árcsökkenést eredményezett, míg nálunk a kormány szakszerűtlen politikája és a különadó következtében ezzel ellentétes a folyamat. Az MSZP infotagozatának véleménye szerint a távközlési szektor ismételten dinamikus fejlődési pályára állítása a XXI. század elengedhetetlen követelménye, ezért szólítottuk fel a felelős kormányt és a Nemzeti Média és Hírközlési Hatóságot (NMHH), hogy dolgozzon ki olyan programot, amely a szolgáltatók bevonásával, a piaci verseny keretei között a fogyasztók részére nyújtott szolgáltatások bővítése révén Magyarországon is hozzájárul távközlési szolgáltatások, különösen a mobiltelefon és az internet díjának csökkenéséhez.
ma.hu: Mit gondol a június utolsó két napján történtekről?
Baja Ferenc: Véleményem szerint az elmúlt napok kellemetlenségeiért a Telenor ügyfélszolgálatainál nem kizárólag a szolgáltató tehet: a kialakult helyzetért súlyos felelősség terheli a kormányzatot, a Nemzeti Média és Hírközlési Hatóságot is. Az órákon át tartó sorban állás, a telefonos és az internetes ügyfélszolgálatok elérhetetlensége, többszázezer elégedetlen, dühös és becsapott ügyfél. Ez is a szakszerűtlen és korrupciógyanús ügyletekkel átitatott kormányzás számlájára írható. Remélem más szolgáltatónál, ha árat emelnek, nem alakul ki hasonló helyzet.
ma.hu: Mit gondol az áremelkedésről?
Baja Ferenc: Alapból felvetődik a kérdés, hogy Magyarországon miért emelkednek a kezdettől fogva drága távközlési szolgáltatások díjai, amikor azok a világon jellemzően csökkennek. A kormányzat egyrészt eleve befagyasztotta a versenyt, nem téve lehetővé újabb szolgáltatók megjelenését a piacon, sőt a Fidesz kormány által alapított állami tulajdonú (MPVI) szolgáltatót már fel is számolta, a költségvetésnek 10-12 milliárd közvetlen kárt okozva.
ma.hu: A kormány miben hibázott?
Baja Ferenc: Egy szakmai kormány szakszerű intézkedései árcsökkentő hatásúak lehettek volna. Ezzel szemben a kormány a szektort különadóval sújtotta, és rendkívüli terhekkel ellehetetlenítette a megvásárolt frekvenciákon az új fejlesztések megvalósítását. Az áremelés ezek ismeretében borítékolható volt. A kormány az EU-országok és a korábbi hazai gyakorlattól eltérően nem 15, hanem 20 évre adta el a legszűkösebb nemzeti vagyonelemet, a frekvenciát, anélkül, hogy a frekvenciagazdálkodással kapcsolatban széles társadalmi bázison egyeztetett stratégiát alkotott volna. Ezzel a lépéssel gyermekeink elől vették el a modernitás lehetőségét, mert ma semmilyen feltétel nem adott arra, hogy a rohamosan fejlődő mobiltávközlési technológia eredményei hazánkban is kiépüljenek. A kormány és annak szervei nem az állampolgárok érdekeit vették figyelembe, amikor szűk határidőt állapítottak meg. Az is bebizonyosodott, hogy a szolgáltatók pedig nem tudtak ilyen határidővel tisztességes, európai ügyfélszolgáltatást nyújtani. A helyzet tanulságos.
ma.hu: Többes felelősség van?
Baja Ferenc: Igen. A napokban kialakult botrányos helyzetért a kormányzat és a szolgáltatók is felelősek a díjemelés bevezetésének előkészítet lenségéért. A botrányos helyzetek azonban elkerülhetőek lettek volna, ha az NMHH szakszerűen és körültekintően jár el, és a szolgáltatók által bejelentett áremeléssel kapcsolatos hatósági eljárás felfüggesztése után figyelembe veszi azt, hogy a több millió előfizető számára csupán két munkanap marad a „kétoldalúnak” nevezett szerződéstől való elállásra. A kellő gondosság, az előrelátás, az állampolgárok érdekeinek képviselete a kormányzattól elvárható lett volna, és az NMHH számára minden eszköz rendelkezésre állt, hogy a díjemelés bevezetésének határidejét elhalasztassa.
ma.hu: Mit gondol a szerződésmódosításról?
Baja Ferenc: A szerződésmódosítás jelenlegi formájában eleve nem korrekt. Milyen szerződés az, amely azon szerződő fél számára, aki nem nyilatkozik az elfogadásáról, érvényes, ahhoz viszont, hogy a szerződést ne fogadja el valaki, nyilatkozatot kell tennie? Jó irány, és kifejezetten értékelhető dolog volt a kormány részéről, hogy megtiltotta az egyoldalú szerződésmódosítás lehetőségét, azonban ezt a kiskaput bennhagyva lényegében továbbra is egyoldalú szerződésmódosításra nyújtanak lehetőséget. Sokkal erősebb fogyasztóvédelmi intézkedésekre van szükség ebben a szektorban, amelyben láthatóan a fogyasztó van leginkább kitéve kockázatnak a sok szereplő közül.
ma.hu: Vannak konkrét javaslataik is?
Baja Ferenc: Arra szólítjuk fel a Hatóságot és az érintett szolgáltatókat, hogy kérjenek bocsánatot az ügyfelektől az okozott kellemetlenségekért, és adjanak garanciákat arra, hogy ehhez hasonló helyzetet nem teremtenek a jövőben. Annak érdekében, hogy a távközlési szolgáltatásokat egyre növekvő mértékben igénybe vevő lakosság terhei csökkenjenek, az MSZP felszólítja a kormányt, hogy a távközlési szférában világtrendként jelentkező árcsökkenés magyarországi érvényesülése érdekében vezesse ki a távközlési különadót, azzal ne lehetetlenítse el az ágazaton belüli piaci versenyt. A Nemzeti Média és Hírközlési Hatóságot arra kérjük, hogy dolgozzon ki olyan programot, amely a szolgáltatók bevonásával, a piaci verseny keretei között a fogyasztók részére nyújtott szolgáltatások bővítése révén, Magyarországon is hozzájárul távközlési szolgáltatások, különösen a mobiltelefon és az internet díjának csökkenéséhez.
Kapcsolódó írások:
- NMHH: postai úton is nyilatkozhatnak a Telenor és a Telekom ügyfelei
- Egyre nagyobb a káosz a Telenornál
- Megrohamozták a Telenort az ügyfelek
- Telekomosok, telenorosok! Lejár az idő, hogy megússzák az áremelést!
- Megegyezett az NMHH, valamint a Telekom és a Telenor a fogyasztói érdekek érvényesítése céljából
Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.
Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!
ma.hu legfrissebb hírei:
- 19:12 Megkéselte ismerősét, majd elmenekült, végül a Kanári-szigeteken fogták el a budapesti férfit
- 18:18 A német kormány új katonai segélycsomagot ad át Ukrajnának
- 18:10 Az új palesztin miniszterelnök megalakította kormányát
- 17:49 Moszkva szerint bizonyított a kapcsolat az ukrán nacionalisták és a krasznogorszki terrortámadás elkövetői között
- 17:45 Ukrán főügyészség: már több mint ötszáz gyermek halt meg a háborúban
- 17:17 Megnyílt a Nyugati pályaudvaron a felújított keresztaluljáró
- 16:57 Franciaországban minden templom elé rendőri erőket vezényelnek a húsvéti ünnepekre
top fórum témák:
- Tanár Úr gyere, mindjárt lesz Lillád!2022.05.10 21:11
- AZ IGAZSÁG SOHA NEM KÉSŐ2022.05.10 21:07
- JólVanna2022.05.10 20:31
- Porvihar2022.03.29 16:11
- Mit szólsz? Ide minden baromságot...2022.03.29 16:06