Nem szeretjük, de igazán nem is érdekel

Már immunisak vagyunk a Facebook-reklámokra

Idén is megjelent a Nagy Facebook Kutatás, amelynek leglátványosabb eredménye, hogy drámaian nőtt a reklámelutasítás, főképp a fiatal korosztályokban, és egyre több idős válik függővé a közösségi site-on.

2015.04.26 10:00ma.hu

Másfél évvel az első Nagy Facebook Kutatás után idén újra elkészült a hazai fészbukozók közösségi médiához kapcsolódó szokásainak felmérése. A 834 hazai Facebook-felhasználó körében online adatfelvétellel végzett kutatásból kiderül, hogy az oldalt használó fiatalok kevésbé függők, mint a szüleik, hogy a nemzetközi tendenciákkal ellentétben a válaszadó magyarok növelték Facebook-használatukat az elmúlt időben, és bár a közeljövőben többen kívánják csökkenteni aktivitásukat, mint növelni, nem csökkent az oldal népszerűsége.

A reklámokat viszont sokkal kevesebben nézik, és komoly kihívók is piacra léptek, az önmegsemmisítő üzenetekkel operáló Snapchat igen kedvelt lett.

Továbbra is Facebook a legnépszerűbb

Az összes korosztályban inkább nőtt a Facebook használata, mint csökkent, leginkább a 40 év felettiek növelték időráfordításukat, igaz, a válaszadók felénél változatlan maradt az oldalon töltött idő. A nemzetközi közösségi oldalak versenyében a nagyon fiatal Snapchat drámaian előretört. A 18 éven aluli Facebook-használó magyar fiatalok közel harmada kedveli, míg a másik nagy kedvenc az Instagram (27 %), a legkevésbé használt oldal a szakmai karrierépítést támogató LinkedIn, amelyről a fiatalok 67-a % nyilatkozta, hogy nem is ismeri.

A Facebook továbbra is minden korosztályban magasan vezeti a népszerűségi listákat. Az oldalt egyik korosztály sem tartja tolakodónak, a döntő többség (76%) arra használja, ami számára fontos és praktikus, és még az a 6% is, akit idegesít a Facebook, gyakran látogatja azt. Leginkább a kutatásban résztvevő 40 felettiek viseltetnek pozitív érzelmekkel (26%) a Facebook iránt, de ők azok, akiket a legkevésbé érdekel, hogy hányan látják a posztjaikat. A Facebookon leginkább csetelünk (51%), a csoport funkciót használjuk (24%), és kedvenc oldalainkat követjük (17%).

Fotó: ma.hu

Mire és hol használjuk?

A Nagy Facebook Kutatás szerint a felhasználók legritkábban tableten nézik a Facebookot, 40 év alatt továbbra is az okostelefon a favorit, ami összességében is már megelőzi az asztali számítógépeket. Az adatokból kiderül, hogy egyik korosztály sem igazán keres munkát ezen a felületen, és hogy minden ötödik Facebook-felhasználó már 50 feletti oldalt like-olt, de leginkább 5-10 között található az átlagos bevallott like-szám.

A kutatásban részt vett felhasználóknak nem jelent gondot a Facebook használata: átlagosan 90% felett volt azok aránya, akik azt állították, hogy jól kiismerik magukat, vagyis mindent tudnak az oldalról, amire szükségük van, és még a 40 év felettieknél is 83% ez az érték.

A Facebook jövője és a hirdetések megnövekedett aránya

Ebben a kérdésben nagyjából egységesen vélekednek a korosztályok, a válaszadók közel fele gondolja úgy, hogy lesz komoly kihívója, és csak 20 százalékuk jósol biztos fennmaradást a platformnak, amely nagy változásokon ment át az elmúlt évben az organikus elérés és a hirdetési szabályzat terén.

A felmérést végző cég ezért idén is kíváncsi volt arra, hogy mennyire zavarja a megnövekedett reklámzaj a felhasználókat. A legkevésbé elfogadó a fizetett megjelenéseket illetően a legfiatalabb generáció, amelynek közel 53 %-a számára már túl sok a hirdetés. Ők a leginkább elutasítóak a kampányokkal kapcsolatban is, 68 %-uk állítja, hogy még sosem kattintott hirdetésre az oldalon. Az üzenőfali hirdetésekre a 18-nál idősebb, de 40-nél fiatalabb felhasználók a legérzékenyebbek, 56 %-uk mondta, hogy biztosan látott már itt szponzorált posztot.

A megváltozott reklámkörnyezetet jól illusztrálja, hogy míg 2013-ban még csak 6 % állította, hogy sosem kattint hirdetésekre, mára ez az érték a most megkérdezett három életkori csoport átlagát tekintve elérte a 45 %-ot! „A friss adatok figyelmeztetőek nem csak a hirdetők, hanem a Facebook számára is, amely egyre agresszívabban monetizálja a felületet a tőzsdei bevezetés óta. Mindemellett az oldal hanyatlásáról és a függőség káros társadalmi hatásairól hangosan prédikáló vészmadarak véleményét nem igazolják a tények, a nagy többség igen tudatosan használja az oldalt” – véli Karvalics Attila, a kutatást végző ArvaliCom ügyvezetője.

Az éves rendszerességgel készített Nagy Facebook Kutatás második kiadása 834 fős, a teljes magyar lakosság tekintetében nem reprezentatív, online lekérdezéssel készült 2014 végén és 2015 első negyedévében a SurveyMonkey rendszerén keresztül, a Facebookon a kitöltésre irányuló felhívás alapján történő önkéntes részvétel eredményeképp.
A megkérdezettek 46%-a nő, 54%-a férfi volt.
Korosztályi megoszlás: 14-18 év 19%; 18-23 év 34%; 23-30 év 16%; 31-50 év 19%; 51 évtől 11%.
Lakóhely szerint: Budapest 38%, nagyváros 19%, kisváros 25%; külföld 4%, egyéb 4%.
*Módszertani megjegyzés: az előző felméréshez képest újonnan vizsgált 18 éven aluli korcsoport némileg módosíthatta az átlagértékeket

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.