Valódi veszélyben digitális pénzünk

Minden második internetezőt meg akartak lopni

Az elmúlt egy év során a felhasználók közel fele szembesült a pénze ellopására irányuló online fenyegetéssel. Ugyanakkor a nem pénzügyi célú kibertámadások is okoztak előre nem látható kiadásokat.

2014.12.25 09:00Szilágyi Szabolcs - ma.hu
freedigitalphotos hyena reality

A kiberbűnözők a legkülönfélébb módszerek segítségével jutnak hozzá értékes felhasználói adatokhoz. A leggyorsabb mód a felhasználók pénztárcájának megkönnyítésére hozzáférést szerezni a felhasználók fizetési rendszereknél, bankoknál vezetett számlájához, vagy a bankkártya adatokat tároló online üzletek rendszeréhez. Számos technika létezik az információgyűjtésre, például a szolgáltatók hivatalos webhelyét utánzó adathalász weboldalak, malware-ek, amelyek ellopják az azonosítókat és jelszavakat, miközben a felhasználók begépelik őket.

A felhasználók 43 százaléka szembesült pénzügyi kibertámadással az elmúlt évben, ezek eredményeképpen pedig a válaszadók 5 százaléka veszített pénzt, derült ki a Kaspersky Lab és a B2B International közös kutatásából. Arra a kérdésre, hogy milyen módon lopták el a pénzét, az utóbbiak 16 százaléka azt állította, hogy a hackerek hozzáférést szereztek a fizetési szolgáltatójánál vezetett számlájához, 11 százalékuk úgy véli, hogy áldozatául esett a csalók trükkjének, és egy hamis weboldalon megadta bejelentkezési adatait, míg 7 százalékuk biztos volt abban, hogy felhasználói azonosítóját és jelszavát egy malware segítségével lopták el. A felhasználóktól eltulajdonított pénz átlagos összege 218 dollár volt, de ötből egy áldozat 1000 dollár feletti veszteséget volt kénytelen elszenvedni az online csalások ezen típusának eredményeképpen.

Az év során sok felhasználónak törték fel valamilyen - e-mailes, közösségi oldalnál lévő stb. - online fiókját, erről a válaszadók 14 százaléka számolt be. Amellett, hogy a feltört fiókokat spam és rosszindulatú hivatkozások terjesztésére használják a kiberbűnözők, okozhatnak pénzügyi veszteségeket is. Ugyanis a felhasználók postafiókjaiban gyakran találhatók a fizetési szolgáltatók és online áruházak által regisztrációkor vagy jelszó-visszaállítási kérelem alkalmával küldött bejelentkezési információk.

Továbbá a válaszadók 31 százaléka számolt be az elmúlt egy év során történt, malware-rel kapcsolatos incidensről, amelyből öt eset közül egy pénzveszteséggel járt. A rosszindulatú programok által okozott kár átlagos összege 161 dollár volt, amelyek többek között tartalmazták a fertőzés következményeinek enyhítésére fordított pénzt, az IT szakember díját és a speciális szoftver árát.

"Egyes felhasználók úgy tekintenek a kiberfenyegetésekre, mint valamilyen távoli veszélyre, amely kizárólag a kibertérben képes károkat előidézni. Azonban sok online fenyegetés okoz nagyon is érzékelhető kellemetlenséget - adat- vagy pénzvesztést - a fizikai világban. A károkba való beletörődés helyett sokkal több értelme van a biztonságra való törekvésnek, a megelőzésnek" - mondta Elena Kharchenko, a Kaspersky Lab fogyasztói termékekkel foglalkozó részlegének vezetője.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.