Techonomic Index

Családegyesítő erejűek a technológiai újdonságok

A technológia nem elidegeníti, hanem közel hozza az embereket egymáshoz?

2014.07.16 19:35Szilágyi Szabolcs - ma.hu

A technológiai vívmányok 4-ből 3 embert közelebb hoztak családjukhoz, derítette ki a Samsung Techonomic Index elnevezésű reprezentatív felmérése. "A hazai trendek követik a nyugat-európai országokban tapasztaltakat. Az eredmények alapján pedig egyértelműen kijelenthetjük, hogy a család és a családi kapcsolatok még mindig első helyen szerepelnek a magyar emberek életében" - mondta el Hammer Ferenc, az ELTE Média és Kommunikáció Tanszékének szociológusa. A megkérdezett felnőttek több mint fele legalább napi szinten tartja a kapcsolatot a szüleivel, a testvérek esetén ez már két-három naponta tapasztalható, míg a nagyszülőkkel már csak hetente beszélnek.

A családi kapcsolatok továbbra is szorosnak nevezhetőek, még annak ellenére is, hogy a válaszadók közel kétharmada (64%) nem él ugyanabban a városban, községben, mint a többi családtag. A családi kapcsolatok tekintetében eltérés figyelhető meg a különböző európai nemzetiségek között: az olaszok és a spanyolok sokkal jobban kötődnek szüleikhez, egyharmaduk (38% és 36%) ugyanis naponta többször is beszél velük. Ugyanez itthon csak a magyarok 31%-ára jellemző.

Hammer, aki a mindennapi élet formáit, gyakorlatait kutatja, elmondta, hogy nem meglepőek a kutatási eredmények: "Magyarországon a telefonálás a családi élet egyik legfontosabb kommunikációs csatornája, hiszen a partnerek, házastársak között ez a legegyszerűbb kommunikációs forma. Ugyanakkor az egyes kapcsolati formák gyakran más-más kommunikációs formákhoz köthetőek. Míg a telefonálás a partnerek, házastársak között történik a leggyakrabban (Európában ezzel ellentétben a szülőkkel telefonálnak a legtöbbet), SMS-sel már inkább csak a barátokkal kommunikálunk. Sőt elmondható, hogy a barátokkal való kommunikáció a telefon mellett immár jellemző módon e-mailen és a különböző közösségi csatornákon keresztül történik."

A kutatás ugyanakkor arra is rávilágított, hogy a kapcsolatok fenntartásában a közösségi média, vagyis a minél több ember elérése, is egyre inkább felértékelődik. A válaszadók negyede közösségi csatornákon keresztül kommunikál partnerével, házastársával. "Ugyanakkor a közösségi média kapcsolatintegrációs szerepének megítélése gyökeresen más Magyarországon, mint Európában. Elmondható, hogy míg Magyarországon a megkérdezettek túlnyomó része (78%) véli úgy, hogy a közösségi média (azaz Magyarországon a Facebook) révén jobban megérteti magát családtagjaival, ez a részarány Európa-szerte mindössze 28%" - tette hozzá Hammer Ferenc szociológus.

Érdekesség, hogy a technológiát nemcsak kapcsolatteremtés, de sajnos a kapcsolat lezárásában is igénybe veszik az emberek, 14-ből egy (7%) ugyanis SMS-ben szakít partnerével.

Forrás: Samsung

Miközben a technológiai újdonságokat sokszor a közvetlen kommunikáció megrontójának bélyegzik, addig a Samsung Techonomic Index felmérése éppen az ellenkezőjére világított rá. Annak ellenére, hogy egy átlagos háztartásban 15 elektronikai készülék található, a TV képes összehozni a családot, a válaszadók közel fele ugyanis mindennap közösen tévézik. Ráadásul minden ötödik ember videojátékozik is a gyermekével.

"A kapcsolattartás fontos esete, amikor nem csupán praktikus ügyintézés, hanem a személyes jelenlét helyettesítése történik infokommunikáció révén. Erre jó példa, hogy hazánkban a megkérdezettek több mint fele szokott lefekvéskor a személyes jelenlétet pótló telefonhívással jó éjszakát kívánni szeretteinek (ez az EU-ban 44%), és nálunk a videohívás és Skype is ugyanúgy ezt a célt szolgálja a családi életben" - emlékeztetett Hammer Ferenc.

A válaszadók kicsit több mint egyharmada (36%) két tévével rendelkezik, minden ötödik embernek pedig három tévé található otthonában. A válaszadók között a mobiltelefon és a táblagép a legnépszerűbb, 10-ből 2 ember a következő három hónapban tervezi is egy új készülék beszerzését. A táblagépet vásárlók 15%-a, a digitális fényképezőgépet vásárlók 12%-a pedig azért vásárolt új készüléket, mert kisebb, könnyebb kütyüre vágyott. A legtöbben (32%) azért szeretnének táblagépet venni, mert látták azt egy ismerősüknél, míg a digitális kameránál az új funkciók vagy egy nagyobb személyes esemény közeledte adja az apropót.

A válaszadók 23%-a több mint egy órát tölt tévézéssel, film nézéssel naponta (22%-a eközben kevesebb mint 15 percet). A mobiltelefont és táblagépet használók ennél jóval több időt (1 órát, vagy annál is többet) töltenek különböző játékokkal, szórakoztató alkalmazásokkal. A kutatásról
A felmérést az Ipsos MORI független piackutatói végezték 2014. április 14-28. között Európa-szerte országonként 1000 válaszadó bevonásával. A kutatásban 18-65 éves korosztály vett részt.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.