Egészséges japán konyha

Szója, a "földek húsa"

A japán konyháról hajlamosak vagyunk a nyers halra és a sushira asszociálni, holott ennél jóval árnyaltabb a kép. Számos tradicionális alapanyag az európai gyomorral is "kompatíbilis", nem beszélve arról, hogy roppant egészséges. Ilyen többek között a szójababból készült tofu és a miszo.

2008.12.26 09:07ideal.hu
hirdetés

A szigetország lakói – alapvetően táplálkozási szokásaiknak köszönhetően – a legritkább esetben túlsúlyosak, és lényegesen fiatalabbnak látszanak a koruknál. Bár a területi behatároltság miatt városaik zsúfoltak, a legendás japán munkafegyelem pedig stresszforrásként is értékelhető, viszonylag ritkán szenvednek úgynevezett civilizációs betegségekben, amihez ugyancsak „köze van” az étrendnek.

Az igazi japán konyha

A japán konyha valóságos művészet. A tálalás legalább olyan fontos, mint maga az étel. A főétkezés jellemzően a vacsora, a főfogás azonban ismeretlen fogalom – az étkezések több kisebb, „egyenrangú” fogásból állnak. A japánok evés előtt szakét, azaz rizsbort, étkezés közben pedig teát isznak. Ételeiket elsősorban nem sóval, hanem szója- és egyéb markáns ízvilágú szószokkal ízesítik.

A hal mellett meghatározó szerepet játszik a zöldség és a rizs. Ez utóbbit önmagában is szívesen fogyasztják, miközben számos étel alapanyagául is felhasználják. Hasonló jelentőséggel bír a szója, pontosabban az abból készült tofu, illetve miszo.

Tofu és miszo


A tofu külsejét tekintve leginkább egy darab sajtra emlékeztet. Különösen ajánlott azoknak, akik nem esznek húst. Proteinben és fitoösztrogénben gazdag, zsírtartalma alacsony, koleszterinmentes, sokoldalúan felhasználható, ráadásul megfizethető és finom. Őshazája Kína, de az elmúlt évezred során a japán konyhának is szerves részévé vált – olyannyira, hogy a szakirodalom ma már több száz japán tofureceptet tart számon. Magyarországon natúr, füstölt és paprikás változatban kapható. A miszo Japán kulináris ajándéka a világnak. Szójababból, gabonából (rizs vagy árpa), sóból, vízből és élesztőből készül. Vitamin-, protein- és tápanyagtartalmának köszönhetően egész Kelet-Ázsia nagy becsben tartja.

Mindemellett alig tartalmaz zsírt, és könnyen emészthető. Szószok, levesek, öntetek alapját képezi, és különféle savanyúságoknál is felhasználják. Japán egyes vidékein más és más jellegű miszót készítenek – a különbség nem túl jelentős, de észrevehető. Figyelmeztetés: a szója fogyasztása nem ajánlott azoknak, akik pajzsmirigy-alulműködésben szenvednek!


Két szójarecept

Tofurántotta

Hozzávalók:
– 250 g tofu
– 1 közepes fej vöröshagyma
– 4-5 gerezd fokhagyma
– 2-3 evőkanál olívaolaj
– fehérbors (ízlés szerint)
– zöldfűszerek (ízlés szerint)
– 1-2 evőkanál kurkuma
– szójaszósz (ízlés szerint)

Elkészítése
A fokhagymagerezdeket hámozzuk meg és zúzzuk össze! A tofut vágjuk kisebb darabokra, keverjük bele a zúzott fokhagymát és némi szójaszószt, és tegyük félre! A vöröshagymát hámozzuk meg, vágjuk apróra, és az olívaolajon dinszteljük üvegesre! Tegyük hozzá a tofut, majd öntsünk rá vizet!

Forrás után tegyük bele a fehérborsot, a zöldfűszereket és a kurkumát, majd 15-20 percig takaréklángon főzzük! Ha kész, adjunk még hozzá szójaszószt ízlés szerinti mennyiségben! Tálalhatjuk gabonakörettel, barnakenyérrel, de akár önmagában is.

Miszoleves

Hozzávalók:
– 4-5 közepes sárgarépa
– 2-3 közepes fehérrépa
– 1 közepes fej karalábé
– 2-3 kelkáposztalevél
– kevés tengeri só
– fehérbors (ízlés szerint)
– pirospaprika (ízlés szerint)
– zöldfűszerek (ízlés szerint)
– szójaszósz (ízlés szerint)
– 1 evőkanál olívaolaj
– 3-4 evőkanál miszo

Elkészítése
A sárga- és fehérrépát, valamint a karalábét hámozzuk meg, majd vágjuk kisebb darabokra! A zöldségeket tegyük fazékba, szórjuk meg kevés tengeri sóval, és néhány percig víz nélkül, takaréklángon pároljuk! Majd öntsük fel vízzel, és forralás után tegyük bele a fehérborsot, a pirospaprikát és a zöldfűszereket! Vágjuk csíkokra a kelkáposztaleveleket, és akkor adjuk őket a leveshez, mikor az már majdnem kész!

Ha megfőtt, öntsük bele az olívaolajat! A miszót keverjük össze bögrében 3-4 evőkanál vízzel, majd a mixtúrát öntsük a levesbe! (A leves hasonló módon szinte minden más zöldségféléből is elkészíthető.)

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Belépés és regisztráció

Belépés:

regisztráció

Regisztráció:

belépés
hirdetés
hirdetés
hirdetés
Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.