Hogyan tehetnénk szerethetővé a könyveket?

Lehet még könyvmoly az olvasni utáló gyerekből...?

Szülők és tanárok küzdenek évek óta, hogy rájöjjenek, miért akadnak gyerekek, akik egyszerűen utálnak olvasni. Lehet-e rá módszer, hogy az olvasást elfogadhatóbbá, sőt, szerethetővé tegyük?

2011.08.30 14:40ma.hu

Az olvasás segít a gyermekeknek megtornáztatni az agyukat: képzelőerejüket, fantáziájukat fejleszti. Ők ezt nemigen érzik, és nem is ismerik fel.

Ha csak egyszer rájönnek azonban, hogy az olvasás lehet örömteli is, máris elkezdhetik élvezni azt, és új olvasmányok után néznek. Idáig azonban el kell jutni.

Íme néhány tipp, hogyan tegyük az olvasást a gyermek élete részévé.

1. Utazzunk, anélkül, hogy elhagynánk az otthonunkat

Keltsük fel a gyermek kíváncsiságát azzal, hogy olyasmit kínálunk, amely különbözik a mindennapokban történtektől. Szerezzünk be könyveket érdekes földrészekről, állatokról, amelyek felkelthetik a gyermek érdeklődését. Ha egyszer rákap az ízére, egyre inkább kutatni fog hasonló dolgok után. 

2. Mutassuk meg az előnyeit

A kisgyermek gyakran nem ismeri fel az olvasás valódi értékét. Mutassuk meg azt neki olyan dolgokon keresztül, amit ő is lát, ami kézzelfogható számára. Kaphat például valami jutalmat, ha elolvas egy olvasmányt (persze bizonyosodjunk meg róla, valóban elolvasta-e). Megeheti a kedvenc pizzáját, ha kiolvasott egy fejezetet.

3. Hangos felolvasás

Régebben ez teljesen természetes volt, manapság azonban nem feltétlenül az: a szülő hangosan felolvas a csemetének a mesekönyvből vagy más kötetből. Ezzel elérhetjük, hogy értékes időnek fogja fel az olvasást.

A mese szereplőit különböző hangokon is megszólaltathatjuk, hogy még érdekesebb legyen! Ne a képeket magyarázzuk, inkább kérdezzük meg, mit gondol, mi fog történni a következő oldalon a történetben.

4. A szereplők megformázása

Ahhoz, hogy a gyermek használja a fantáziáját, az olvasást egyéb dolgokkal is kiegészíthetjük: a történet szereplőit vágjuk ki papírból, fessük ki.Készülhetnek persze más anyagból is. A csemete nagy örömmel veti majd bele magát a feladatba, ami jó sok időre le is foglalja.

5. "Mit tenne Csizmás Kandúr?"

A gyerekek képzelőerejét remekül fejleszti, ha az egy mesében már megismert szereplőket használjuk arra, hogy további, hozzájuk kapcsolódó történeteket találjunk ki. Mit gondol, hogyan reagálna egy adott szituációban az a mesefigura? Mit találna szórakoztatónak? Így a gyermek jobban megérti a karaktereket és azok motivációit.

6. Mesés helyek

Látogassunk el a csemetével olyan helyekre, ahol a mesefigurák "életre kelnek". Lehet ez egy hétvégi rendezvény, vidámpark, nem kell feltétlen Disneylandre gondolni. Fontos, hogy a gyermeknek legyen lehetősége találkozni is a figurákkal, ez nagy élményt jelent majd számára.

7. Könyvesbolt és könyvtár

Vigyük el a gyermeket a helyi könyvesboltokba, könyvtárba. Itt sok olyan olvasmánnyal találkozhat, amely felkelti érdeklődését. Hadd tanulmányozza őket! A könyvtárban ráadásul ingyen juthat hozzá, és helyben is lehet olvasgatni.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.