Vasúti
MÁV-vezér: veszélyes üzem vagyunk
'Hétezer kilométernyi hálózatot kell fenntartani, sok eszközünk ötven-hatvan éves...'
2018.09.24 09:45ma.huHomolya Róbert, a MÁV új elnök-vezérigazgatója interjút adott a Világgazdaságnak. Szerinte komoly gond a munkaerőhiány a vasúttársaságnak is, de ennél nagyobb baj az utasszám csökkenése: a MÁV-nak a hatvanas–hetvenes években évi 400 millió utasa volt, most viszont már csak évi 140 millió van, akiknek a fele az elővárosi vonalakon utazik.
A jegyeladások így a bevételeknek csak körülbelül 18 százalékát adják, a fennmaradó összeg a központi költségvetésből származik.
Mint mondta, a legnagyobb fejlesztésekre a Budapesten belüli közlekedésen kell készülni, ugyanis itt járnak a leglassabban a vonatok, és a MÁV által üzemeltetett HÉV-ek is felújításra szorulnak. A ferihegyi vasút építése már engedélyközeli állapotban van, ennek 2021–2022-re el kellene készülnie, ekkortól húsz perc alatt lehet majd kiérni a Liszt Ferenc repülőtérre. Sok a feladat a pálya- és a felsővezeték-beruházások terén, de fejleszteni kell a fejpályaudvarokat és magukat a vonatokat is.
Mint kiderült, a MÁV évi 40 milliárd forintot fordít karbantartása, ez azonban fajlagosan elmarad a szomszédos országok ráfordításától. Ennek meg is van az eredménye, Homolya az egyik kérdésre adott válaszában elismerte: "Hétezer kilométernyi hálózatot kell fenntartani, sok eszközünk ötven-hatvan éves, és veszélyes üzem vagyunk".
Elmondta azt is, hogy a személyszállítás piaci liberalizációjára vonatkozóan több koncepció van a kormány előtt, de először a Volánokon a sor 2020-ban, a MÁV-Start és az állam 2023-ig szóló közszolgáltatási szerződése pedig elvben meghosszabbítható tíz évvel.
Nem lenne jó ötlet előrehozni a vasúti liberalizációt, előbb újra kell gondolni az ország teljes személyszállítását, vagyis el kell érni, hogy három férőhelyből ne legyen kettő üres - tette hozzá.
A Volánok liberalizálásával átalakul a távolsági közlekedés, a vasúttársaságnak olyan távlati rekonstrukciós tervet kell készítenie, amelynek a révén a nagyvárosok között óránként 160 kilométeres átlagos vagy azt közelítő sebességgel haladhatnak a vonatok - közölte még az elnök-vezérigazgató.
Kapcsolódó írások:
Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.
Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!
ma.hu legfrissebb hírei:
- 1:30 Meteorológia: mostantól naponta frissülnek az anomália-előrejelzések
- 0:30 Quentin Tarantino mégsem a filmkritikusról forgatja utolsó filmjét
- 23:30 Megjelent Azahriah új albuma, a skatulya I.
- 22:30 Nagykanizsán nyitotta ötvenhetedik éttermét a Burger King
- 21:30 Hétfőn kezdődik az útfelújítás negyedik üteme a ferihegyi repülőtérnél
- 20:37 Vitézy Dávid: pártpolitikai csatatér helyett városfejlesztést
- 20:34 Ismét őrizetbe vették Nicola Sturgeon volt skót miniszterelnök férjét
top fórum témák:
- Tanár Úr gyere, mindjárt lesz Lillád!2022.05.10 21:11
- AZ IGAZSÁG SOHA NEM KÉSŐ2022.05.10 21:07
- JólVanna2022.05.10 20:31
- Porvihar2022.03.29 16:11
- Mit szólsz? Ide minden baromságot...2022.03.29 16:06