Taxistüntetés

Visszafelé sült el a taxispuska: most már mindenki az Uberre kiváncsi

A tüntetések hírére megugrott a Uberre irányuló Google-keresések száma, a szolgáltatás iPhone-os applikációja pedig a magyar letöltési lista élére került.

2016.01.18 19:38ma.hu

Alaposan felkavarták a hétfő reggel kezdődött taxisdemonstrációk a budapestiek életét. A tüntetés oka a taxisok elégedetlensége, célja pedig alapvetően az Uber és az ahhoz hasonló internetes fuvarmegosztó szolgáltatások szigorúbb szabályozása, vagy akár teljes megszüntetése. A taxistársadalom e téren, a lakosság pedig cselekedetük helyességét illetően megosztott - írja a hirado.hu.

MTI Szigetváry Zsolt

Fennakadásokkal, késésekkel indult a hét azok számára, akik útjuk során belefutottak a taxisok budapesti demonstrációjába. A Bajcsy-Zsilinszky út, József Attila út, Andrássy út kereszteződésében, előzetes bejelentés nélkül, egy-egy sávot szabadon hagyva már hajnalban leparkoltak a sárga autók.

A körülbelül száz taxi "Tiltsák be az Ubert!" és "Zárjegy nélküli cigarettaárus = Uber" feliratú molinókkal tiltakozott, majd délelőtt átadták petíciójukat a Városházán, és egyeztettek Tarlós Istvánnal, de nem született megállapodás a főpolgármesterrel, aki csak elvi támogatását tudta nyújtani az ügyhöz.

A taxisokból álló küldöttség ezt követően a Nemzeti Közlekedési Hatósághoz, a Nemzetgazdasági Minisztériumhoz, a Nemzeti Adó- és Vámhivatalhoz, valamint az Uber irodájához is elment, eredményt azonban nem ért el. Ezt követően a taxisok lezárták a Bajcsy-Zsilinszky utat a Deák Ferenc tértől a Szent István-bazilikáig és az Andrássy út elejét.

Menyi az annyi?

Az akció megosztja a taxisokat és heves indulatokat váltott ki a társadalomból is. A demonstráción egy szűk csoport képviseltette magát, a mintegy száz sárga autós a fővárosi 5 ezerhez képest igen alacsony szám. Egy, a hirado.hu-nak nyilatkozó taxis nem ment el a tüntetésre, bár egyetért azzal, de inkább dolgozik, mondta. Azt azonban elismerte, hogy egy fél vagy egynapos bevételkiesést megérne egy nagyobb demonstráció, tapasztalva, hogy mennyi fuvart visz el tőlük az Uber. Más taxisokkal ellentétben azonban nem tiltaná be a céget, de ugyanolyan szabályok alá helyezné a sofőrjeit, mint magukat.

A taxisok az esélyegyenlőséget hiányolják, hisz míg nekik és autójuknak számos követelménynek meg kell felelniük, többféle díjat és adót is be kell fizetniük, hogy dolgozhassanak, addig az Uberre nem vonatkoznak ilyen szigorú kritériumok. Ebből is adódóan olcsóbban, normál esetben akár a taxis tarifa feléért is szállíthatnak utasokat.

A fiatalok már döntöttek

Nem véletlen, hogy rohamosan nő az utasforgalmuk és sofőrjeik száma. A cég, a hozzánk eljuttatott adatok szerint, tavaly megnyolcszorozta felhasználói számát, már 80 ezre töltötték le az alkalmazást, és hatszor több az autós partnere, így ma már 1200 Uber-kocsi közlekedik Budapest útjain. Ennek is köszönhető, hogy a rendelés után átlagosan 4 perc alatt megérkezik az autó. Az ár és az alacsony várakozási idő az, ami rendkívül népszerűvé teszi a szolgáltatást. Egy névtelenül nyilatkozatot adó taxis szerint a fiatalok legnagyobb része ma már taxi helyett Ubert hív. Ezt alátámasztják a hirado.hu-nak nyilatkozó utasok is, a 35 év alattiak közül elenyésző volt a taxizók száma. A felmérés természetesen nem reprezentatív.

Messze még a vége

Az Uber a hétfői tüntetések közben közölte: a mostani demonstráció csak megerősíti, hogy szükség van egy olyan modern szabályozási keretre, amely figyelembe veszi az olyan új technológiák jelenlétét és pozitív hatását, mint amilyen az Uber platformja is. A vállalat a hirado.hu kérdésére hozzátette: jelenleg is párbeszédet folytat a kormánnyal és az érintett hivatalokkal „A legfontosabb, hogy olyan szabályozás jöjjön létre, amely biztosítja a fogyasztók számára a biztonságos, megfizethető és megbízható utazáshoz való hozzáférést” – fogalmazott az Uber.

A közösségitaxi-szolgáltatás ellen már korábban is demonstráltak Budapesten, és bár a kormány jelezte, hogy a taxisok, a tevékenységüket szabályosan végzők mellett áll, azt is egyértelművé tette: nem tiltja be az Ubert, nem kíván ugyanis "innovatív megoldásokat megakadályozni". Lázár János, a Miniszterelnökséget vezető miniszter közlése szerint a kabinet szerdai kormányülésén tárgyal majd a taxisok ügyéről, Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke pedig kedd délelőttre hirdetett rendkívüli sajtótájékoztatót.

A tüntetések hírére megugrott a Uberre irányuló Google-keresések száma, a szolgáltatás iPhone-os applikációja pedig a magyar letöltési lista élére került.

A mai Google-kereséseket toronymagasan vezeti - egymással kontextusban - az "uber" és a "taxi" kifejezés, így minden bizonnyal azok is értesültek az ingyenreklámként funkcionáló tüntetés miatt a szolgáltatásról, akik eddig nem is hallottak az Uberről.

Aki eddig is ismerte és használta a szolgáltatást, az a mobilalkalmazáson keresztül lépett kapcsolatba a céggel, az internetes keresések emiatt valószínűsíthetően az őket eddig nem preferálók számát mutatják.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.