Befejeződött az üzemzavar kivizsgálása

Biztonságosabb lett a budapesti hullámvasút

Befejeződött a hullámvasúti üzemzavar kivizsgálasa. Az Állatkert vezetése intézkedéseket rendelt el a szombatihoz hasonló esetek megakadályozására.

2015.05.28 11:51Havariapress

A Fővárosi Állat- és Növénykert által tavaly óta üzemeltetett Holnemvolt Park egyik játéküzemén, az 1922 óta működő hullámvasúton szombaton délután üzemzavar történt. Az üzemzavarral kapcsolatban még szombat délután megkezdtek egy műszaki felülvizsgálatot, és vasárnap újra indították a játéküzemet.

A Fővárosi Állat- és Növénykert főigazgatója az utóbbi napokban a látogatói észrevételek és az ügyben érintett dolgozók információi alapján vizsgálatot folytatott le. Megállapították, hogy a hullámvasút egyik szerelvénye utasokkal, de fékező nélkül indult el a pályán.

A 980 méter hosszú pálya utolsó, jobb oldali pályaívén az íves pályaszakaszokon (kanyarokban) szükséges fékezés hiánya miatt két kerékpár (összesen nyolc kerékpár van a 14 méter hosszú szerelvényen) lefutott a sínről.

Mivel a pálya kialakítása olyan, hogy ilyen esetekben az alépítmény nem engedi a forgózsámolyt 11 centiméternél nagyobb mértékben oldalirányban elmozdulni, sőt, meg is akasztja azt, e biztonsági megoldás miatt a szerelvény azonnal lefékeződött és megállt.

Ezután a szerelvényen tartózkodó utasok a vasút kezelőinek irányításával a pálya mellett kiépített gyalogjárdán hagyhatták el az üzemzavar helyszínét. Az üzemzavar közvetlen kiváltó oka az volt, hogy az üzemeltetési rendet megsértették.

A fékező elmondása szerint, ugyan figyelmeztette arra a beszálló peronra beengedett utasokat, hogy ne üljenek be a forgalomból néhány percre kiálló szerelvénybe, de az utasok ezt vagy nem hallották, vagy nem vették figyelembe.

A fékező a még üres szerelvényt hagyta felügyelet nélkül néhány percre (csak a peronra az utasokat beengedő munkatárs maradt ott), ám eközben a peronon utasok voltak, és közülük többen egy bizonyos idő elteltével beszálltak a kocsikba.

A kétféle rögzítő berendezés közül csak a parkolóféket alkalmazták, azonban ennek fékereje a szerelvény álló helyzetben tartására csak üres, terheletlen állapotban alkalmas. A peronra az utasokat beengedő munkatárs későn észlelete a helyzetet, és bár megkísérelte, de nem tudta a parkolófék bekapcsolt állapota ellenére kigördülő szerelvényt megállítani és a vészleállítót időben üzemeltetni.

Az üzemzavar idején a szerelvényen tartózkodó utasok nem voltak veszélyben, hiszen a hullámvasút kialakítása olyan biztonságos, hogy az U-szelvényű alépítmény oldalfalai még akkor is gondoskodnak a szerelvény elszabadulásának megakadályozásáról és azonnali fékezéséről, ha a kerekek lefutnak a sínről vagy a nyompályáról.

A lefolytatott vizsgálat eredménye alapján a Fővárosi Állat- és Növénykert főigazgatója - a műszaki vezetőkkel egyeztetve - több intézkedést is elrendelt. Ezek közül az első, azonnal életbe lépő üzemeltetési utasítás önmagában is megakadályozza a szombatihoz hasonló üzemzavar kialakulását.

A többi intézkedés, amelyek mindegyike a biztonsági berendezések és az évtizedek során kialakult üzemeltetési rend fejlesztésével kapcsolatos, tovább növeli a hullámvasút biztonságos voltát, így a hullámvasút még biztonságosabb lehet, mint 1922-es üzembe helyezése óta bármikor.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.