Fogyasztóvédelem

Hatóság: tájékoztatás - és ösztönzés a jogkövető magatartásra

Javult a vállalkozói morál az egyes ágazatokban, pozitív irányba fejlődött a hatóságok és a vállalkozók közötti kapcsolat.

2015.01.02 11:22MTI

A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság 2014. évi tevékenységére egyszerre volt jellemző a hagyományos hatósági munka, a fogyasztók tájékoztatása és a vállalkozók ösztönzése a tisztességes, a jogszabályoknak megfelelő működésre - értékelte Szente István megbízott főigazgató az idei évet az MTI-nek adott interjújában.

Hozzátette: a következetes hatósági fellépés hatására tovább javult a vállalkozói morál az egyes ágazatokban, pozitív irányba fejlődött a hatóságok és a vállalkozók közötti kapcsolat. A főigazgató úgy látja, hogy az elmúlt egy esztendőt az önkéntes jogkövetést folytató vállalkozók számának növekedése, a jelentősebb súlyú szabálytalanságok számának látványos csökkenése, a hatóságot partnernek tekintő vállalkozói hozzáállás általánossá válása jellemezte.

Bár az adatok összegzése még folyamatban van, az már most látszik, hogy tavaly a nagyobb témavizsgálatok során csökkent a kifogásolási arány majdnem minden ágazatban - mutatott rá a főigazgató.

Szente István felidézte, hogy 2014-ben számos, a fogyasztóvédelem területét érintő jogszabály-módosítás is hatályba lépett, amelyek közül kiemelte az új Ptk-hoz köthető szavatossági és jótállási ügyeket érintő rendeleteket és a fogyasztók jogairól szóló új uniós szabályozást, amely bővítette a fogyasztói igény érvényesítési kereteit.

Fontos változásnak nevezte, hogy az NFH irányítása a Nemzetgazdasági Minisztériumtól a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumhoz került, létrejött az önálló, kifejezetten a fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkárság az infokommunikációért és fogyasztóvédelemért felelős államtitkárságon belül.

Az új struktúrában a korábbiakhoz képest szorosabb együttműködés alakult ki a szaktárca és a hatóság között, a konzultációs folyamatokba a helyettes államtitkárság nemcsak a központi főhatóságot, hanem a fővárosi és a megyei kormányhivatalok fogyasztóvédelmi felügyelőségeit is bevonta, ennek eredményeként a 2015. évi ellenőrzési és vizsgálati program egyaránt tükrözi a legfontosabb szakmai prioritásokat és a helyi igényeket, lehetőségeket - mondta a főigazgató.

A fogyasztóvédelemben 2015-ben is kiemelt helyen szerepelnek az alapvető termékbiztonsági és szezonális vizsgálatok, illetve azok a területek is a figyelem középpontjában maradnak, amelyek a legtöbb és legsúlyosabb fogyasztói érdeksérelmet okozták az elmúlt években. A hatóság a jövőben nagyobb figyelmet fordít a fogyasztói tájékoztatásra, a tudatosság növelésére, és külön figyelemfelhívó üzeneteket kíván eljuttatni a fogyasztókhoz az egészségtudatosság és a fenntartható fogyasztás témakörében - közölte Szente István.

Az NFH vezetője szerint 2015-ben fontos feladata lesz Magyarország V. számú fogyasztóvédelmi politikájának megalkotása, amelyet a szaktárca a hatóságokkal együttműködve, széles körű társadalmi egyeztetés alapján tervez létrehozni.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.