MÁV

Bringázz és vonatozz! Kerékpártárolók a pályaudvarokon

A kiegészítő vasúti szolgáltatások bővítésével és a bringázás növekvő népszerűségével a budapesti pályaudvarokon is előtérbe került a kerékpártárolók kiépítése. Húsz új bringatámasz szolgálja a biciklivel érkező és továbbinduló utasokat immár a Keleti pályaudvaron is.

2014.10.22 10:07ma.hu
Fotó: Máv Zrt.

A MÁV-csoport fontosnak tartja a kerékpáros és a vasúti közlekedés összehangolását. A fővárosban és agglomerációs térségében 2010 és 2013 között közel 1000 biciklis parkolóhely (B+R) létesült a vasútállomásokon és a megállóhelyeken, illetve további mintegy 4000 tároló kialakítása szerepel a tervek között. Egyre több ingázó érkezik ugyanis az elővárosi vasútvonalakról Budapestre, akik bringájukat a vasútállomáson kívánják hagyni és tárolni munkaidejük alatt.

Budapest-Keleti pályaudvar Kerepesi út felőli oldalánál a MÁV Zrt. nemrég 20 kerékpártámaszt alakított ki, ami 40 darab kétkerekű számára elegendő. A szeptemberi műszaki átadást követően az utasok már birtokba is vehetik ezeket a tárolókat, ráadásul használatuk a térfigyelő kameráknak köszönhetően biztonságossá vált. A támaszok kivitelezési költsége közel 1 millió 700 ezer forint volt.

A most elkészült kerékpártároló annak a projektnek a része, amelynek keretében korábban kerékpártárolókat alakítottak ki a Nyugati (20 támasz/40 kerékpár), Déli (16 támasz), valamint a kelenföldi pályaudvaron (20 támasz). A megvalósítás valamennyi esetben a MÁV saját forrásaiból történt, a négy budapesti helyszínen a kivitelezés közel nettó 7 millió forintba került.

A vasúttársaság az állomásfejlesztési munkálatok - felújítások, környezetrendezés - során szem előtt tartja a kerékpáros utasok érdekeit is, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) által irányított beruházásoknál kiemelt figyelmet fordít kerékpártárolók kialakítására. A fejlesztéseknél figyelmet fordítanak arra is, hogy azok az utasok, akik kerékpárjukkal együtt vonatoznak, a munkálatok után könnyen megközelíthessék az állomásokat és az utasperonokat.

A NIF a mostani felújítások során a váci állomáson 66 darab, Piliscsabán 62, Pilisvörösváron 60, Solymáron 40, Aquincum megállónál 40, Óbuda állomáson 20 kerékpártárolót épít. Esztergomban 130, Dorogon 10, Leányváron 100, Piliscséven 30, Pilisjászfalun 30, a Székesfehérvár-Kelenföld szakaszon 300 kerékpártárolót adtak át. Ez utóbbi vonalon további 270 tároló megvalósítását tervezik az elővárosi B+R program keretében.

A Szolnok-Debrecen vasútvonal fejlesztése kapcsán Csárdaszálláson 20, Muronyban 24, Karcagon 30 tárolót már átadtak, és hamarosan elkészül a törökszentmiklósi állomás 40 bringatámasza is. Fegyvernek-Örményes állomás 40, Püspökladány 160, Kisújszállás állomás 60, Békéscsaba vasúti csomópont 160, Mezőberény 36 kerékpártárolót kap.

A nemzeti vasúttársaság természetesen nemcsak a kerékpárok tárolására fordít figyelmet, hanem szállításukra is. A MÁV-START Zrt. az utóbbi években több százmillió forintot fordított kerékpáros kocsik kialakítására a biciklisek vonatos utazásának megkönnyítése érdekében. 2010-ben 5 nagy kapacitású vasúti bringaszállító kocsi készült meglévő, selejtezésre váró járművek felújításával, járművenként mintegy 23 millió forint költséggel. 2013-ban további 3 nagy kapacitású szállítókocsi állt forgalomba, a komoly műszaki tartalmú felújítások 35 millió forintba kerültek. Ugyancsak tavaly 8 személykocsiban alakított ki kerékpárszállító szakaszt a vasúttársaság, ezekben az utasok együtt utazhatnak biciklijükkel. Az átalakítás költsége járművenként 7 millió forint volt. A kocsik nyáron a Balaton északi partján közlekednek, a nyári szezonon kívül pedig a Dunakanyar felé veszik az irányt. A 2015 végéig beérkező 42 darab új FLIRT villamos motorvonatban szintén lesz kerékpárszállító szakasz, ez szempont volt a beszerzés során; az első 4 ilyen jármű a múlt héten állt forgalomba.

A MÁV-START a meglévő bringaszállítási kapacitás szinten tartására is figyelmet fordít, ami tízmilliós költséget jelent. A vasútvállalat folyamatosan fejleszti kerékpáros szolgáltatásait annak érdekében, hogy a legtöbb vonaton megoldott legyen a bringák kényelmes elhelyezése, szállítása.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.