Önkormányzat 2014

Átadták a Futár-rendszert Budapesten

Átadták a Futár elnevezésű forgalomirányítási és utastájékoztatási rendszert szerdán Budapesten.

2014.10.01 13:32MTI

Tarlós István főpolgármester sajtótájékoztatóján azt mondta, az intelligens rendszer "jól reprezentálja, hogy kalandfilmekben szeretjük a kiszámíthatatlanságot, de az életben kevésbé".

Kifejtette: korábban a BKV diszpécserei nem tudták valójában felügyelni a fővárosi közösségi közlekedést, csak egy nagyon korszerűtlen, esetlegesen működő, kis kapacitású rádiórendszer segítségével próbálkoztak, aminek az lett az eredménye, hogy "ezer buszindításból ötven biztos kimaradt".

A Futár műholdas felügyelettel vonja ellenőrzés alá a főváros közösségi közlekedését, a diszpécserek hatékonyan be tudnak avatkozni forgalmi zavar esetén, s az egyben kényelmes tájékozódási lehetőséget biztosít az utazóközönségnek - sorolta Tarlós István.

Kitért arra, hogy a rendszert késedelemmel adják át, de a kötbérek nagy részét a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) már érvényesítette, a befolyt összegeket a rendszer további bővítésére fordítják.

A főpolgármester a leglátványosabb elemként a 263 közterületi utastájékoztatót említette, amely napi 24 órában ad tájékoztatást a forgalmi változásokról és a járművek várható érkezési idejéről. Műholdas jelzőrendszert több mint 2200 járműbe építettek, s az utasok utazás közben is tájékozódhatnak a megállókról, átszállási lehetőségekről - ismertette a főpolgármester, hozzátéve, hogy a projektben a vakok és gyengénlátók tájékoztatásáról is gondoskodtak.

Tarlós István arról is beszámolt, hogy a BKK diszpécserhálózata több mint 900 jelzőlámpás csomópontot koordinál, a 30 legfontosabb helyszínen pedig képes közvetlenül beavatkozni és előnyt biztosítani a közösségi közlekedésnek.

A Futár kiépítése 7 milliárd forintba került, azt részben uniós forrásból valósították meg.

Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója a központ bejárásán újságíróknak arról beszélt: 32 diszpécser koordinálja a teljes felszíni közlekedést, s ha a műholdas rendszer érzékeli, hogy egy járat nem menetrend szerint közlekedik, beavatkoznak. Ezzel elkerülhető például az is, hogy két azonos autóbusz szorosan egymás után haladjon.

A vezérigazgató azt is elmondta: a 4-es és 6-os villamosokat jövő tavasszal vonják be a Futár-rendszerbe, mert a járműveket teljes körűen be is kamerázzák majd.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.