Gyorshajtás vagy műszaki hiba?

11 magyar halt szörnyet Egyiptomban - gyerekek, terhes nő az áldozatok között

A legfrissebb értesülések szerint gyorshajtás vagy műszaki hiba, esetleg a kettő együtt okozta az egyiptomi Hurghadában történt vasárnapi buszbaleset. Mindenesetre az összetört autóbusz még mindig a baleset helyszínén van, a roncsot nem őrzik...

Képek az egyiptomi tömegkatasztrófa után >>> képgaléria

2011.11.07 12:56MTI

Nem helytálló az a korábbi információ, hogy a busz összeütközött egy teherautóval - közölte hétfő reggel Kveck Péter kairói magyar nagykövet.

Háromnegyed kilenc óta él a Külügyminisztérium 458-1247-es és a 458-1276-os számú budapesti vezetékes vonala, amelyeken hozzátartozók érdeklődhetnek a sérültek állapotáról, illetve arról, hogy van-e hozzátartozójuk az azonosított halálos áldozatok között - mondta Kveck Péter.

A kairói nagykövetség továbbra is az érdeklődök rendelkezésére áll - tette hozzá.

A Best Reisen utazási iroda csoportja három autóbusszal tartott hurghadai szállodáiktól a repülőtérre, amikor az első busz felborult.

"Sokaknak tudtunk segíteni, volt akinek nem" - mondta hazaérkezése után egy másik busszal utazó szemtanú, Tóth Frank. Hozzátette: arcról majdnem mindenkit ismertek, hiszen egy turistacsoporthoz tartoztak és egy hétig ugyanabban a szállodában laktak.

Volt egy terhes nő, aki párjával jött ki Egyiptomba, és a balesetben a férfi és a nő is meghalt. Gyerekek is voltak a buszon, volt aki árva lett, egy fiút ők hoztak haza - nyilatkozta a magyar turistacsoport tagja hétfőn.

Az összetört autóbusz még mindig a baleset helyszínén van, a roncsot nem őrzik - Fotó: MTI


MIndent megtesznek a sebesültekért - Fotó: MTI

A legfrissebb adatok szerint 11 magyar meghalt, 29 pedig megsérült a vasárnapi balesetben.

A sérültek közül egy férfi és három gyerek állapota nagyon súlyos, őket a kairói katonai kórházba szállították. Az egyiptomi egészségügyi miniszter - aki maga is orvos - személyesen felügyeli az ellátásukat. Gondoskodott arról, hogy az ország legkiválóbb specialistái végezzék el az operációkat a kairói kórházban - mondta Kveck Péter. Azon 25 magyar sérült között is vannak súlyos állapotúak, akiket a hurghadai kórházban látnak el. Többeknek nyílt törése, többszörös törése van. Azonban mindegyikük képes kommunikálni. Két embert az intenzív osztályon ápolnak. A halálos áldozatok azonosítása még nem fejeződött be. A kairói magyar nagykövetség két konzulja Hurghadába utazott, hogy felvegyék a kapcsolatot az ott ápolt magyarokkal, illetve kezelőorvosaikkal, Kairóban pedig két másik magyar diplomata teszi ugyanezt.

A magyar turistacsoportból száznegyvenheten érkeztek meg Budapestre hétfőre virradóra; Précsényi Árpád, a külügyminisztérium konzuli főosztályának főosztályvezető-helyettese szerint a balesetet szenvedett busz utasai közül senki sem jött haza, így negyvenheten maradtak Egyiptomban.

A főosztályvezető-helyettes a könnyebb sérültek hazaszállításáról még nem tudott tájékoztatást adni. Ismertette, hogy a konzuli gyakorlatban ilyenkor az a szokás, hogy az Országos Mentőszolgálat és a magyar egészségügyi szolgálat idegen nyelvet beszélő szakorvosai felveszik a kapcsolatot a kezelőorvossal, és ezt követően lehet dönteni a hazatérésről.

Szavai szerint jelenleg nem tudnak olyanról, aki már hétfőn hazatérne, de kizárni sem lehet ezt.

Précsényi Árpád elmondta: hétfőn a külügyi tárca felveszi a kapcsolatot az utazásszervezővel és a csoport biztosítójával az egészségügyi ellátás és a betegszállítás érdekében, illetve a holttestek hazaszállítása ügyében, utóbbi időpontja egyelőre kérdéses. Eközben az utazást szervező Best Reisen egyeztet arról, hogy a hurghadai balesetben érintettek közül kinek, melyik társaságnál van megkötve az utasbiztosítása - közölte Zám Tibor irodavezető hétfőn.

Ők szerencsésen hazatérhettek, volt aki hiába várta hozzátartozóját - Fotó: MTI

Zám Tibor elmondta: egy-két utasról még mindig nem tudják, hol kötött biztosítást, de az orvosi ellátást ők is mindenképpen megkapják.

Az egyiptomi buszbaleset áldozatainak és sérültjeinek többsége az Uniqa biztosítottja - erősítette meg Écsy Zoltán, az Uniqa Biztosító utasbiztosítási termékmenedzsere hétfőn.

A segítségnyújtási szolgáltatójuk, a Europ Assistance a helyszínre utazott, és velük egyeztetve mindent megtesz a sérültek kiemelt ellátásáért, az áldozatok és a sérültek mielőbbi hazaszállításáért - tette hozzá. Emellett két biztosítótársaságról tudni - EUB Európai Utazási Biztosító és a QBE Atlasz Biztosító -, hogy érintett az ügyben.

A QBE Atlasz Biztosítónál a jelenlegi állás szerint négyen kötöttek biztosítást - közölte Dénes Attila, a QBE Atlasz Biztosító vezérigazgatója.

A biztosítók most azon vannak, hogy az orvosi jelentés szerint kritikus helyzetben lévő sérültek hozzátartóit utolérjék, az utazási iroda pedig segíteni tud a hozzátartozók soron kívüli kiutaztatásában, akár a mai napon is - tette hozzá Zám Tibor.

Az irodavezető elmondta: a Best Reisen a charterjáratot és a különböző szolgáltatásokat értékesítette. Lehetett náluk is biztosítást kötni, de a többség nem így tett.

Fotó: MTI

 

Héjj Demeter, a világ egyik vezető tömegközlekedési autóbuszgyártójának, a NABI (North American Bus Industries) Gyártó és Kereskedelmi Kft.-nek a marketing- és értékesítési vezetője azt mondta: a szerencsétlenséget szenvedett autóbusz a fotók alapján egy Mercedes alvázra épült, MCV 600-as típusú, európai felépítésű turistabusz lehetett.
   
A szakértő a ronccsá vált jármű fotójáról elmondta, a 12 méteres turistabusz minden bizonnyal a nagy sebesség melletti fékezéskor dőlt el, és az oldalán csúszott hosszabb távon. Szerinte azért lett a balesetnek tizenegy halottja és sok sérültje, mert az utasok feltehetően nem kötötték be a járműbe szerelt kétpontos biztonsági övet, amely megvédte volna őket.
   
Héjj Demeter szerint az autóbusz megfelelhetett a műszaki és biztonsági követelményeknek, és ezt a fotók is alátámasztják, mert a járműszerkezet nem károsodott nagyon, megmaradtak a túlélést biztosító "terek".
 
A baleset helyszínén hétfő délután látható volt, hogy a busz totálkárosra tört, a bal oldalán - amelyre borult - az összes ablak kitört, a csomagtartó ajtói közül is több kiszakadt a helyéről. A szélvédő és a hátsó ablak is kitört, és bár a busz jobb oldala viszonylag épen maradt, láthatóan azon is több ablak kitört.
    
Vincze-Pap Sándor, a Magyar Buszgyártók Szövetségének (Mabusz) elnöke az interneten fellelhető tanulmányában kifejti: az autóbuszok fajlagosan ritkábban kerülnek baleseti szituációkba. Ezeknél a járműveknél a borulás jelenti a legnagyobb baleseti veszélyt, ugyanis ekkor történik a legtöbb sérülés. Az oldalütközések különösen a nehézjárművekkel történő találkozások esetén veszélyesek, a frontális ütközéseknél pedig főként a vezető és az első sorban ülő utasok kerülnek életveszélyes helyzetbe.
   
A gépészmérnök szakember tanulmányában azt írja: a járművek ütközésbiztonságának tervezésekor két fő szempontot kell figyelembe venni: azt, hogy az ütközéskor mindig elegendő sértetlen fizikai, úgynevezett túlélési tér álljon a vezető és az utasok rendelkezésére, illetve az embereket megfelelő módon, övvel, légzsákkal, energiaelnyelő burkolatokkal az ütközés előtti térrészben kell tartani, és meg kell védeni a testükre ható, sérüléseket okozó erők, lassulások ellen.
   

Az autóbuszok passzív biztonsági előírásait az Európai Unió 2001/85 számú irányelve szabályozza, ennek alapján a borulásbiztonságot, a homlok- és oldalütközés elleni védelmet és a tűzbiztonságot ellenőrzik a járműveknél. A buszokra és részegységeikre vonatkozó passzív biztonsági követelményeket előírások tartalmazzák: az autóbusz-felépítmény tetőszilárdságára vonatkozó előírás, az autóbuszülések, -üléslekötések szilárdsági követelménye, a midibuszok tetőszilárdsága, az ülések övbekötési pontjainak ellenőrzése, a fejtámlás ülések szilárdsági követelménye, valamint az autóbusz-szélvédő biztonsági követelményei és a konstrukciós és átfogó biztonsági kialakítás.
   
A vizsgálatot úgy végzik, hogy az autóbuszokat 80 centiméter magasról betonfelületre borítják, majd megmérik és elemzik a felépítmény deformálódását. A tetőszilárdságára vonatkozó előírás Magyarországon 1986-ban lépett hatályba.
   
A passzív biztonság lényeges összetevője a jármű anyagainak lángállósága, tűz esetén a tűz elolthatóságának és az utasok kimenekítésének biztosítása. A vizsgálatot a teljes autóbusz kiégéséhez vezető tűzesetet szimulálva végzik el.
    
Vincze-Pap Sándor arra is felhívta a figyelmet, hogy az autóbuszgyártó magyar mérnökök már a 60-as években, a hazai balesetek elemzésekor felhívták az európai járműelőírásokat kidolgozó munkabizottság figyelmét az autóbuszok borulásszilárdságának növelésére, de csak a 70-es évek közepén, a saját buszborulásos tömegbaleseteik győzték meg Európa fejlettebb országait ennek a kérdésnek a fontosságáról.
   
A Mabusz elnöke megjegyzi, hogy a távolsági buszok valamennyi ülését ma már biztonsági övvel kell felszerelni, de használatuk nem kötelező.
   
Bényi Mónika, az Országos Rendőr-főkapitányság szóvivője elmondta, hogy a magyar rendőrség az európai TISPOL közlekedésbiztonsági akció keretében is külön ellenőrzi az autóbuszok közúti közlekedésével kapcsolatos szabályokat. Ilyen akciót legutóbb tavaly július végén tartottak, és az akkori ellenőrzések a járművezetők és a különböző okmányok vizsgálatán túl a menetíró berendezésekkel kapcsolatos visszaélések felderítésére, a vezetési és pihenőidőre vonatkozó szabályok ellenőrzésére, a gyorshajtások felderítésére, az ittas járművezetők kiszűrésére, valamint a jármű műszaki állapotának vizsgálatára is kiterjedt.
   
Hurghadában 2010 júniusában és november 22-én ugyanilyen típusú autóbusz szenvedett balesetet turistákkal. A novemberi balesetben kilenc európai, a júniusiban hat ausztrál turista halt meg, és csaknem 60 ember megsérült.

[1/2]next
  1. 1. oldal
  2. A QBE kiutaztatja a nem szállítható sérültek hozzátartozóit

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.