Szakadás az autópiacon

Különválik az Opel és a Chevrolet márka

Különválik az Opel és a Chevrolet márka a General Motors 2002 óta működő kelet- és közép-európai regionális szervezetében november 1-jével - tájékoztatta az Opel Southeast Europe (OSE) regionális pr osztálya az MTI-t pénteken.

2009.11.01 14:42MTI

Amennyiben a GM mégis amellett döntene, hogy az Opelt megtartja és saját erejéből szanálja az üzemi tanács közlése szerint a dolgozók készek a tiltakozó akcióra.

A Magna International és a Sberbank hivatalosan is értesítette az EU-Bizottságot szándékáról a General Motors Co. európai érdekeltsége, az Opel megvásárlására; Brüsszel november 27-ig értékeli versenyjogi szempontból a vételi ajánlatot. A vételi ajánlat versenyjogi vizsgálata független a német kormány tervezett 4,5 milliárd eurós Opelnek nyújtandó támogatásának vizsgálatától.

Több hónapos alkudozás után az amerikai anyavállalat, a General Motors szeptember közepén jelentette be, hogy kész eladni az Opel többségi részesedését a Magna kanadai-osztrák autóipari beszállító vállalatnak.
A GM "B" terve szerint viszont az amerikaiak megtartanák az Opelt, saját hitelfelvétellel vagy állami támogatással előteremtett pénzeszközökkel saját erőből szanálják - több ezres elbocsátásokkal és üzemek bezárásával, Németországot is beleértve. Az üzemi tanács és a politika mereven elutasítja ezt a megoldást és kétli, hogy a GM egyáltalán képes lenne elegendő forrást előteremteni.

Ugyanakkor az európai versenyfelügyeletnek engedélyeznie kellene az Opel összesen 4,5 milliárd eurós mentőcsomagját. Brüsszelnek azonban fenntartásai vannak, és jogi állásfoglalást követel a GM-től és az Opel-ügygondnoktól (Treuhand) arról, hogy a döntés a Magna és konzorciális partnere, az orosz Sberbank javára nem politikai nyomásra született meg. A GM erre nem mutatkozik hajlandónak, mivel kártérítési igénytől tart. A milliárdos hitelcsomag folyósítása emiatt függőben van.

Az eladást még az üzemi tanácsnak is jóvá kell hagynia. Négy hete tárgyalnak a Magna, a GM és az Opel képviselőivel az alkalmazottak tehervállalásáról a szanálási folyamatban, eddig eredmény nélkül. A munkavállalók képviselői a kisebbségi részvényesi jogok garantálását követelik, valamint jóváhagyási jogot a tervezett telephely-költöztetéseknél. Ennek érdekében 2014-ig lemondanának évi 265 millió euró üdülési- és karácsonyi prémiumról.

A GM még visszaléphet az eladástól, hiszen az Opelt még nem adták el a Magnának. Egyelőre mindössze a GM igazgatótanácsának szeptember 10-i ajánlása áll rendelkezésre, ami az Opel-részvények 55 százalékának az eladását javasolja az autóipari beszállító csoportnak és orosz partnerének, a Sberbanknak. A GM az "Új Opel" részvényeinek 35 százalékát tartaná meg, 10 százalék pedig az alkalmazottak tulajdonába kerülne.

A GM-nek szüksége lehet az életben maradáshoz az Opelre és annak rüsselsheimi fejlesztési központjára. Az Opel mérnökei ott fejlesztették ki a középkategóriás gépkocsi platformjait és ott áll rendelkezésre a korszerű hajtásláncokhoz, például az elektromos autókéhoz szükséges szakmai tudás.
Az idő szorít az eladás körüli ellentmondások tisztázására, hiszen az Opel havonta 70 millió eurót él fel.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.