Jön a III. Oldtimer Expo

Veteránok lepik el a Vasúttörténeti Parkot

Megint az oldtimereké a pálya! 2009. április 17. és 19. között a Vasúttörténeti Parkban több mint 200 járműcsodát tekinthetnek meg az érdeklődők, mintegy 5 ezer négyzetméteren.

2009.04.10 18:00otexpo.hu

A modellek 80 százaléka eddig még nem mutatta meg magát a nagyközönségnek, vagyis ez a kiállítás nem ugyanaz, mint a tavalyi. A fedett csarnokban és a szabadtéren is várják a kíváncsiskodókat a múlt nagy képviselői, többek között az évfordulósok: így az Audi, a Morgan, a Mini és a Citroen is. Természetesen nem szülinapos kuriózumok is lesznek.

Isten éltesse a 100 éves Audit!

August Horch biztosan nem tudhatta, de remélhette, hogy ilyen maradandó márkát hoz létre. 1904-ben megalapította a saját magáról elnevezett Motorgépjármű gyárat Zwickauban. A négy karika akkor lett szimbólum, amikor 1932-ben megalakult az Auto Union az Audi, a DKW, a Horch és a Wanderer márkák összeolvadásaként. 1969-től Audi NSU Auto Union névre változtatták a cég nevét az NSU beolvadása után, amit 1985-ben Audira egyszerűsítettek. Természetesen egy NSU 1200 TT helyet kapott a kiállításon. 1970-ben készült, 100 LE teljesítménnyel és az áttételektől függően 120-180 km/h sebességgel a korabeli hegyi-és pályaversenyek abszolút favoritja volt. Manapság igen keresett típus, ára folyamatosan emelkedik.

A kiállított darab a historic versenyág rali- és pályafutamainak népszerű részvevője. A Wanderer is képviselteti magát. Ezt a W 2 5/12 PS "Puppchen" nevű, mindössze 15 lóerős járgányt az 1911-es Berlini Autószalonon mutatták be. Sikerét egy jól beharangozott, 2 ezer kilométeres hegyi túra jelentette: a kocsi remekül leküzdötte a Dolomitok jelentette kihívásokat. A mi példányunk 1914 körül készült, 1220 köbcentis motorral. Mai tulajdonosa, Varga Jenő házilag átalakított fűrészgépként bukkant rá. Valószínűleg mindössze 5 példány van belőle, olyannyira ritka, hogy még az AUDI Tradition gyűjteményében sem találunk ilyet. 100 éves a Morgan! A szakértők szerint ez a járgány maga az élő kövület. Egyes modelljei – a britek nagy hagyománytiszteletétől övezve – a 30-as évektől formailag szinte jottányit sem változtak.

A járgány szülőatyja, H.F.S. Morgan mintegy 50 évig alakította találmányát. Persze az eredeti Morgan 3 kerekű, az első példány pedig úgy született, hogy a tervező vásárolt egy 7 lóerős kéthengeres Peugeot motort, és rászerelte egy könnyű, háromkerekű csöves alvázra. Ez lett az első Morgan Kétüléses! A gyártás 1910-ben kezdődött el.

Félszáz, vagyis 50 éves a Mini!

Ezt a takarékos családi kisautót az 1950-es évek szuezi olajválsága utáni gazdaságossági hullám ihlette. Az angol BMC (British Motor Corporation) főkonstruktőre, Alexander Arnold Constantin Issigonis alkotását lényegi külső változtatás nélkül 1959-től egészen 2000. október 4-ig gyártották. Az Mini 50 éves evolúciója alatt, az 500 darabos, 2001-es utószériával együtt összesen mintegy 5 378 776 darab klasszikus Mini készült.

Volt Minije például a Beatles összes tagjának, David Bowie-nak, Enzo Ferrarinak, itthon Presser Gábornak, Zalatnay Cininek, Józsa Imrének és Király Gábornak. A III. Oldtimer Expo érdeklődői egy kalandos úton hazánkba került Countryman “Woody” Traveller-t láthatnak. Ez egy favázas (valójában dísz) kombi. A lerobbant állapotban megtalált járművet magyar tulajdonosai megpróbáltatások hosszú során át hozták Londonból Pécsre, ahol aztán gondos kezek közé került. Olyannyira, hogy a matuzsálem korú puttyonyost 2006-ban az International Mini Weekenden szakmai- és közönségdíjjal értékelték.

90 éves a Citroen!

A 2CV (vagyis a Kacsa) és más híres Dupla Nyilas autók atyja, André Citroen 1919-ben lépett az autóipar színpadára. Forradalmi módszerei és víziói tették a 20. századi autógyártás jelentős alakjává. A Citroen az első automobilok között érkezett Magyarországra az 1920-as években. Itthoni hőskora a két világháború közötti időszakra tehető, amikor a fiatal Páger Antal is ezzel a márkával hódított, mi több, Honthy Hanna férje az első márkakereskedők között volt.

Az első ilyen magyar autószalon 1923-ban nyílt meg az Andrássy úton. Az Oldtimer Expo-n bemutatott Citroen Traction Avant típus idén 75 éves! A kocsit 1934 és 1957 között gyártották, mintegy 800 ezer darab készült belőle. Ez volt az autógyártás történetének első nagyszériában gyártott önhordó karosszériájú személygépkocsija.

60 éves a KGST-autó

Jeles példánya a korszaknak az a Formula Trabant Easter versenyautó, amely a III. Oldtimer Expo-n is körbejárható lesz. Mindössze egy darab van ebből Európában - sőt, talán a világon is. A felújítása óta még senki nem ment vele, 300 kilós, és 60 lóerős. A tulajdonos, Kőváry Barna raliversenyző és médiaszemélyiség úgy jellemzi: „ez egy volt KGST, szocialista ipar termékeiből összeállított gányautó”. Az ilyen kocsik furcsa, ám abban a korban jellegzetes körülmények között készültek: a keményvaluta hiánya korlátozta a nyugati technika beszerzését, így minden eleme szocialista termék.

A szocialista blokk versenyzői nem mehettek a nyugati versenyekre sem – megnyugtatásukra hozták létre a Béke Barátság kupát. GAZ 13, Csajka, vagyis Sirály. Ebből is van egy példányunk. 1959 és 1981 között a szovjet autógyártás egyik büszkesége volt. Nehéz lenne letagadnia a példaképéül szolgáló Packarddal való hasonlóságot. A korábban gyártott, szintén gigantikus méretű ZIM személygépkocsik utódaként a GAZ 13 a Brüsszeli Világkiállításon debütált 1958-ban. Általában fekete színben készült, bár elvétve akadt belőle fehér is. A vezető tisztségviselők számára 3179 példányban gyártott luxus-limuzin mára majdnem kihalt, pedig nagy becsben áll a gyűjtők körében. Idén sem minden különlegességünk évfordulóhoz köthető. Itt van például egy Peugeot 504 SL, amely mintegy 30 éven át Magyarország kongói nagykövetét szolgálta Afrikában.

Egy magyar gyűjtőhöz került, de helyhiány miatt neki tovább kellett adnia. A vevő pedig nem más volt, mint az ismert médiaszemélyiség Szabó Gál András, alias Villám Géza. Így lett ez a járgány a BUDAPEST-BAMAKO 2009-es futamának felvezető autója, amely ezzel – eleget téve feladatának - visszatért Afrikába. Villám Géza, a futam kitalálója pedig a verseny történetében először saját autójával ért Bamakóba. A szervező bizottság tagjaitól ezért díjat is kapott.

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.