Merüljünk el a részletekben!

Szívével hódít a frissített Mazda RX-8

Két dolog is van, ami miatt a Mazda RX-8 nagyon egyedi autó. Egyediségének szíve az 1,3 literes bolygódugattyús motor. A Wankel rendszerűnek nevezett erőforrásnak ugyanis nincsenek dugattyúi.

2009.01.19 12:38ma.hu

A nagyméretű, háromszög alakú forgó alumínium rotorok foglalják el a hagyományos motorokban a főtengelyt hajtó dugattyúk helyét. A rázós le-fel mozgást végző dugattyúk és szelepek helyett a wankelban a begyújtott levegő-üzemanyag keverék által forgatott rotorok következtében csak kevés "mozgás vész kárba". Ahogy a rotorok a kamrákban forognak az excentrikus tengely körül, egyúttal nyitják-zárják a ki és beömlő nyílásokat is.

Anélkül, hogy további részletekbe belemennénk, ez az inkább forgó, mint pulzáló dugattyú (rotor) mozgás nagyon sima motorjárást, illetve magas elérhető fordulatszámot tesz lehetővé, a teljesítményhez képest igen kicsi helyet elfoglalva. A könnyűsúlyú 1,3 literes motor 232 lóerőt és 211 Nm nyomatékot továbbít a sebességváltó irányába annak ellenére, hogy kisebb, mint egy Mini, vagy egy Mazda2 motor. Ez a fajta erőforrás egy szilaj versenyautót kreál.

A második dolog ami egyediséggel ruházza fel a Mazda RX-8-at nem más, mint a különleges ülés és ajtó elrendezés. Ez egy valódi négy ajtós sportautó. Az első ajtók mögött kisebb, hátrafelé nyíló ajtók vannak. Az egyébként néhány pick-up-on már láthatott kis ajtók hatalmas nyílást tesznek szabaddá, így a hátsó mélyen elhelyezett ülésekre is könnyű a beszállás. Bár első látásra ezek az ülések kicsinek tűnhetnek, éppen elég nagyok ahhoz, hogy közepesen magas embereknek kényelmes helyet biztosítsanak. Egy gyerekülés is nagyszerűen rögzíthető hátul. Sportautós mértékkel mérve még a csomagtartó is meglepően nagy.

A felfüggesztés egyike a legjobbaknak, feszes spirálrugóival, nagy 19 collos kerekeivel és nyári gumiabroncsaival, illetve a szuperul érezhető kormányzással. Mindehhez csatlakozva a felépítmény olyan feszes, mint egy dob, önzáró differenciálmű és kivételesen kiegyensúlyozott súlyelosztás teszi az autónkat nagyszerű járművé. Nagyon megszerettem a rövid utakon kapcsoló hatsebességes váltót és lenyűgözött a teljesen lineáris gyorsulás.

Van még mit szem előtt tartani, különösen a Mazda RX-8 R3 csomag esetében. Az R3 extra verseny csomag ültető és feszesebb sport rugókat, illetve valamivel megnövelt leszorítóerőt nyújtó spoilerezést tartalmaz, melyek így együttesen javítják az autó tapadását. A pörgős (a piros mező 9000 közelében kezdődik) 1,3-as kezelése igényelhet némi megszokást. A gyakorlatlanok akár le is fullaszthatják a motort utcai közlekedés közben.

A Mazda RX-8 R3 másik értéknövelő tartozékai a Recaro első ülések. Ezek valódi versenyülések a maguk szűkségével és keménységével. Ezekből kihúzni magunkat - főleg ha nem vagyunk soványak - igen fárasztó tud lenni kiszálláskor. Hacsak nem akarunk hétvégenként versenyezni, véleményem szerint kerüljük el az R3 csomagot és maradjunk az utazás barátabb üléseket kínáló Grand Touring csomagnál.

A 2009-es Mazda RX-8 R3 megjelenése egy kicsit még kifinomultabb, mint az előző évi modell. A letisztultabb orrkiképzéssel, a szebb, négy kör alakú hátsó lámpával az összhatás egységesebb, mint korábban. Az új RX-8 szebb és különlegesebb, különösen a nagyon attraktív, mégis masszív 19 collos alumínium kerekekkel.

Ez a darab annyira időtlen megjelenésű lesz, mint a sokak által az egyik legszebb sportautónak tartott utolsó Mazda RX-7. Ha valaki mégis valami még jobbra vágyik, annak jó hír lehet, hogy a Mazda jelenleg is dolgozik az új 16X jelű bolygódugattyús erőforráson, amely várhatóan 2012-ben jelenik meg.

A nyomaték igen alacsony, így ezt az egyébként is pörögni akaró motort 5000-7500 közötti fordulatszámon kell tartani, ha igazán menni akarunk. A Mazda RX-8 valódi előnyökhöz juthatna egy turbófeltöltő alkalmazásával (mint öreg testvére tette) a nyomaték megnövekedésével és a magasabb fordulatszámok gyorsabb elérésével. Mégis, talán a turbóval idegessé válhatna az autó a kanyarokban gázadásra. Összességében a Mazda RX-8 igazán jól érezhető és irányítható autó.

Kevésbé leszünk szerencsések, ha a hihetetlen kicsi motortól ritka benzinkút látogatást várunk. Nem horribilis, de a Mazda RX-8 észrevehetően szomjas is tud lenni, igaz, egy sportautóhoz képest elfogadható fogyasztási adatok jöttek ki. A wankel rendszerű motor természetéhez tartozik, hogy fogyaszt némi olajat is, ezért javasolt az olajszintet 2000km-enként felönteni a maximumra. Mivel ez egy sportautó, ha a takarékosságot és a karbantartás mentességet keressük egy sportos autóban, akkor fordítsuk inkább figyelmünket a Mazda MX-5, vagy a Mazda3 MPS irányába.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.