Túl sok a baleset

Őszi-téli átállás - Közlekedésbiztonsági tippek

A személyi sérüléses közlekedési balesetek jelentős hányada a relatív gyorshajtás következménye. A járművezetők nem az út- és látási viszonyoknak megfelelően választották meg a járművük sebességét.

2014.11.16 09:10ma.hu

Mit is jelent pontosan az út- és látási viszonyoknak megfelelő közlekedés? A Pest Megyei Rendőr Főkapitányság megtörtént esetekkel illusztrálja, hogyan lehet(ett volna) elkerülni a baleseteket.

Nem az útviszonyoknak megfelelő közlekedés

Példaként vehetjük azt az esetet, amikor lakott területen kívüli útszakaszon közlekedünk, ahol a megengedett maximális sebesség a 90 km/h. Jogilag ennyivel is lehet közlekedni, ám például bukkanó, rossz minőségű útburkolat, beláthatatlan útkanyarulat, stb. miatt a 90 km/h helyett a 60, vagy 70 km/h lenne a biztonságos sebesség.

Megtörtént eset:
Egy októberi hajnali órában, egy fiatal sofőr közlekedett személygépkocsival lakott területen belül a megengedett sebességgel. Egy lassabban haladó gépkocsit utolérve - ­még mindig a megengedett 50 km/h sebességgel ­- annak előzésébe kezdett, ám nem vette figyelembe, hogy a csúszós, nyálkás, hideg aszfalt már nem tapad úgy, ahogyan azt normál körülmények között megszokhatta. Az autó megcsúszott, a sofőr elvesztette uralmát járműve felett és egy oszlopnak csapódott. A balesetben négyen megsérültek, ketten életüket vesztették.

freedigitalphotos.net/franky242/Feelart

Nem a látásviszonyoknak megfelelő közlekedés

Ismerjük azt az útszakaszt, ahol közlekedünk. Tudjuk hol, milyen kanyar van, milyen az aszfalt minősége, ezért a megszokott sebességgel haladunk. Egy dolgot azonban elfelejtünk: köd, sűrű eső, szmog, szürkület, stb. miatt a látótávolság csökken, később vesszük észre a veszélyt. Az egyetlen megoldás az, hogy a sebességet - függetlenül attól, hogy jogilag közlekedhetünk az adott útszakaszra megengedett sebességgel - csökkentjük, így a reakcióidő alatt megtett út és azzal együtt a féktávolság is csökken.

Megtörtént eset:
A baleset januárban, késő este, lakott területen kívüli útszakaszon történt. A sűrű köd miatt egy személyautó a megengedett 90 km/h sebesség helyett 50 km/h sebességgel haladt. Egy autóbusz a tanúk elmondása alapján 60-70 km/h sebességgel - tehát a megengedett sebességhatáron belül - utolérte, majd az előzésébe kezdett. A rossz látási viszonyok miatt későn észlelte a szemből érkező személygépkocsit, így azzal frontálisan ütközött. A baleset következtében két személy életét vesztette.

A sebességkorlátozó jelzőtáblákon látható számok nem a kötelező sebességet mutatják. Ahogy a defenzív vezetés rövid, tömör megfogalmazása tartalmazza: A tilosat sohasem; a kötelezőt mindig; olykor még a megengedettet SEM.

Figyeljünk környezetünkre, mindig az út- és látási viszonyoknak megfelelően közlekedjünk! - olvasható a police.hu oldalán.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.